Apotea byter fast personal mot bemanningsanställda

Apotea inleder idag diskussioner med Unionen om att minska antalet tillsvidareanställda på logistikcentret i Morgongåva. Beslutet kommer efter att fackförbundet Unionen stämt Apotea på 10 miljoner för otillåten övertid.

Apotea inleder idag diskussioner med Unionen om att minska antalet tillsvidareanställda på logistikcentret i Morgongåva. Avsikten är inte att minska antalet arbetstillfällen utan att motsvarande antal hyrs in av bemanningsföretag. I samband med diskussionen varslar Apotea Arbetsförmedlingen om att 110 tjänster kan komma att påverkas.

– Vi har under senaste åren sett en ökande grad av oförutsedda uppgångar i efterfrågan och då är det bättre att kunna jobba mer med bemanning och minska risken för övertid – något som även facket efterfrågat. Därför undersöker vi nu möjligheten att använda oss av en bemanningslösning för ökad flexibilitet och för att säkerställa vårt löfte om snabba leveranser till våra kunder, kommenterar Stefan Eriksson, vice vd Apotea.

Beslutet kommer efter att fackförbundet Unionen stämt företaget för otillåten övertid.

Satt övertidsarbete i system

Enligt vad tidningen Affärsvärlden rapporterar i januari ska företaget ha satt övertidsarbete i system, därför stämde man i januari Apotea till Arbetsdomstolen för kollektivavtalsbrott. Skadeståndskravet på 10 miljoner är rekordhögt.

– Det handlade om sjuka mängder övertid och det sliter på folk. Vi fick inget gehör när vi påpekade det för arbetsgivaren därför var vi tvungna att agera, säger Camilla West, klubbordförande till tidningen Kollega.

Byter till bemanningsanställda

Nu verkar det som att Apotea tar steg för att ”lösa” situationen genom att gå över till bemanningsanställda.

– En förflyttning skulle innebära en större förutsägbarhet i schemaläggning, lättare att få semester när man önskar och mindre risk för övertid med kort varsel eftersom arbetskraft kan flöda mellan flera lokala företag, kommenterar Pär Svärdson, vd Apotea.

Apotea kommer i samband med förslaget att inleda diskussioner med lokala bemanningsföretag som redan helt, eller delvis bemannar andra logistikföretag på orten.

Av Klara Eriksson