Fler handlar lågpris från utlandet

Fler e-handlar men till mindre orderbelopp – så ser trenden ut för augustis e-handel enligt Svensk Handels E-handelsindikatorn. En effekt av lågkonjunkturen och den ökande lågprisshopping online från Kina. “Den genomsnittliga totala köpesumman var återigen låg. Det är det lägsta augustisnittet sedan vi började mäta 2020”, kommenterar Per Ljungberg. Fler konsumenter än tidigare år uppger att de handlar från utlandet och i synnerhet då lågprisaktörer.

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för augusti månad till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med augusti 2023. Någon omsättningsökning i svensk e-handel rör det sig dock knappast om. Fler konsumenter än tidigare år uppger att de handlar från utlandet och i synnerhet då lågprisaktörer.

–  Det är oroväckande, och direkt skadligt för den svenska e-handeln, att så stor andel av konsumenterna handlar från utländska lågprisaktörer som Temu och Shein. Utöver att konsumenter riskerar att köpa produkter som kan vara direkt farliga slår det också hårt mot näringsidkare i Sverige, som omöjligt kan, eller ens vill, konkurrera med de kinesiska onlinejättarnas låga priser, säger Per Ljungberg.

Trenden att fler e-handlar under 2024 än tidigare håller i sig, men den genomsnittliga köpesumman var låg.

–  Det är det lägsta augustisnittet sedan vi började mäta 2020. Andelen som e-handlar är dock fortsatt historiskt hög på 71 procent. I augusti räckte det för att lyfta totalomsättningen något. Intresset för e-handeln är alltså enormt, men givet det tuffa ekonomiska läget håller konsumenterna betydligt hårdare i plånboken. Handelslandet Sverige behöver en vitamininjektion, vi hoppas på kraftfulla och mer frekventa räntesänkningar under hösten , säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Hittills i år har den skattade omsättningen i e-handeln ökat med 9 procent jämfört med fjolåret. När två tredjedelar av året summerats går det att konstatera att nästintill samtliga varukategorier ökar i omsättning, flera med tvåsiffriga tillväxttal. Det bör dock hållas i minnet att e-handelsåret 2023 var mycket svagt och att det bidrar till att den procentuella utvecklingen drar i väg. Cirka hälften av varukategorierna når exempelvis inte upp till omsättningsnivån under samma åttamånadersperiod 2022, skriver Svensk Handel. Generellt har de mindre kapitaltunga varukategorierna såsom kläder, skönhetsprodukter och sportartiklar haft en bättre utveckling sett i ett lite längre perspektiv.