MSC lägger till ett direktanlöp på sin rutt mellan Asien och Nordeuropa. Den nya containerlinjen erbjuder en “effektiv och tillförlitlig” direktförbindelse mellan Skandinaviens största hamn och världsmarknaden, med 40 dagars transittid mellan Shanghai och Göteborg.
Det har varit rörigt hos de stora oceangående rederierna de senaste åren, då marknaden genomgått en fas av alliansbyten, som innebär att samarbetet mellan MSC och Maersk avslutats, eftersom MSC (marknadsettan) velat stå på egna ben. För att konkurrera har marknadstvåan Maersk och marknadsfemman Hapag-LLoyd krokat arm och lanserar ett gemensamt linjenät från 2025. Deras nya linjekarta innebar dock att Göteborg förlorade sitt enda direktanlöp från Asien, som Maersk stod för. Nu tillkommer dock ett nytt sådant direktanlöp, i MSCs regi.
40 dagar till Shanghai
MSC kommer börja trafikera Göteborg enligt slingan Ningbo – Shanghai – Xiamen – Singapore – Le Havre – Rotterdam – Göteborg – Århus – Port Klang – Singapore – Laem Chabang – Vung Tau – Busan från och med februari 2025.
Med veckovisa avgångar och en konkurrenskraftig transittid på endast 40 dagar mellan Shanghai och Göteborg, utan omlastning, blir denna linje en viktig pulsåder i Sveriges globala handelsflöden.
– Vi är tacksamma över att MSC väljer att stärka sitt erbjudande via APM Terminals i Göteborg. Våra kunder, som utgör en stor del av Sveriges näringsliv, är beroende av pålitliga och effektiva sjöfraktslinjer. Denna service, tillsammans med våra integrerade järnvägskopplingar till skandinaviska hubbar, stödjer våra kunders logistiska behov och befäster APM Terminals i Göteborg som Sveriges centrala logistiknav, kommenterar Mikael Gutman, vd för APM Terminals Nordic.
Om Göteborgs containerterminal: APM Terminals
APM Terminals Gothenburg är den enda terminalen i Sverige som har möjlighet att hantera de största containerfartygen upp till en kapacitet på 20 000 TEU. Omkring hälften av all containertrafik till och från hamnen sker med järnväg. Gothenburg är Skandinaviens största containerterminal mätt i godsvolym. Här skeppas drygt hälften av alla containrar till och från Sverige.