Maersk och Hapag-Lloyd släpper gemensam linjekarta

Idag tillkännager de två stora rederikoncernerna Maersk och Hapag-Lloyd sitt nya samarbete, “Gemini cooperation”, och två framtida linjenätverksalternativ – ett om Suez är farbart, ett om inte. Alternativen ger en bild av vad det kostar för godset att ta omvägen runt Afrika – bland annat krävs ytterligare 40 fartyg i ett Godahopps-alternativet. Besked om vilket man inför kommer i oktober.

I februari 2025 inleder Maersk A/S och Hapag-Lloyd AG sitt operativa samarbete Gemini Cooperation, som presenterades i januari 2024, efter att det blev känt att Maersk (näst största rederi) och MSC (största rederi) går skilda vägar. Sedan dess har de arbetat med att slutföra detaljerna i sitt operativa samarbete, som bland annat medför att Göteborg blir av med ett direktanlöp.

Nu delar Gemini-aktörerna med sig av sig av sin nya linjekarta över fartygsrutter, och dessutom presenterar företagen också ett alternativt linjenätverk runt Godahoppsudden, på grund av de pågående störningarna i Röda havet. Det är svårt både för varuägare och rederier att planera, när man inte vet hur länge konflikter som den kring Gaza kommer att pågå.

“Tillförlitlighet, konnektivitet och hållbarhet är nyckelorden i de linjenät vi presenterar idag, och vi är glada över att vi nu kan ge våra kunder full insyn i hur vi kommer att leverera ett förstklassigt linjenät till havs så att de kan börja planera trots en mycket dynamisk situation, kommenterar Rolf Habben Jansen, vd för Hapag-Lloyd.

Besked i oktober

Källa Maersk.

I oktober 2024 kommer Gemini-samarbetet att tillkännage vilket av de två linjenätsalternativen de räknar med att sjösätta i februari 2025.

“Vi ser fram emot lanseringen av vårt helt omdesignade nät nästa år, och vi är glada att kunna bekräfta att vårt mål för tidtabellstillförlitlighet förblir oförändrat oavsett vilket nät vi kommer att fasa in. Vi tror att vårt samarbete kommer att höja ribban för tillförlitlighet till förmån för våra kunder och sätta en ny och mycket hög standard i branschen”, kommenterar Vincent Clerc, VD för Maersk.

Beroende på vilket nätverk samarbetet kommer att fasas in i består det nya nätverket av antingen 27 eller 29 effektiva oceanlinjelinjer som stöds av ett omfattande nätverk av 30 smidiga, intraregionala skyttellinjer. Samarbetet kommer att omfatta antingen 300 eller 340 fartyg.

Av Klara Eriksson