Idag öppnar Foodora tredje darkstore för snabba hemleveranser av mat på Kungsholmen – och med det ska aktören kunna erbjuda hemleverans på 30 min i Stockholms innerstad. Butikerna har även kapacitet att fungera som lagerhållning för partners.
Under de senaste sju veckorna har Foodora öppnat tre ”fooodora markets” – i praktiken plocklager, i Stockholm. Genom den tredje butiken anser Foodora sig kunna leverera hem till alla konsumenter i Stockholms innerstad på 30 min. Det finns flera syften för Foodoras dark stores: dels som dagligvarulager, dels att tillhandahålla lagerplats för partners inom retail. Därmed ringar Foodora in ett segment som Amazon täcker med sitt ”Prime-erbjudande” i många länder.
– Det är en mycket spännande utveckling som just nu sker. Förutom att svenskarna nu kan handla dagligvaror, ges även bolag en möjlighet att placera sitt sortiment hos oss. Deras fysiska butik kan finnas varsomhelst i landet, och samtidigt kan de vässa sin försäljning i foodora markets leveransområden. Områden som kommer utvidgas, kommenterar Hans Skruvfors.
Efterfrågan och intresset från aktörer är enligt Foodora stort.
– Vi sköter lagerhållning, paketering samt leveransen till kund. Enligt vår prognos vill och kommer svenskarna fortsätta vilja ha hemleverans som sker inom en timme från köpet.