Idag fyller Foodoras livsmedelssatsning ”Foodora market” ett år, då den första darkstoren slog upp dörrarna i Stockholm 30 sep 2020. Innan årets slut ska 21 enheter finnas.
Foodora, som i Sverige tidigare levererat restaurangmat hem till dörren, lanserade sin convenience-handel mitt under brinnande pandemi, i september 2020. Nu har man 250 anställda och idag 11 darkstores, från vilket konsumenterna kan beställa hem daglivaror och andra varor från samarbetspartners.
I samband med ettårskalaset redovisade Foodora några fakta, som att kattmat snabbt seglade upp på topplistan av de varor som beställs hem, men nu är nerpetat av klassiker som mellanmjölk och bananer. Att graviditetstest och glass ofta säljs ihop.
Butikerna är uppbyggda på ett helt annorlunda sätt är den traditionella butiken. Genom data vet Foodora vilka varor som säljs mest och butiken är uppbyggd efter dessa insikter. En plockning av två matkassar tar i genomsnitt endast 3 minuter.
14 nya darkstores ligger i pipen till årsskiftet, dessutom kommer sortimentet utvidgas.
– Vi har en solid plan framåt för våra foodora markets. Våra butiker och snabba leveranser fyller ett behov som ingen annan aktör tidigare har mött. Jag är stolt över att foodora är pionjärer och leder förändringen framåt, kommenterar Hans Skruvfors, koncernchef Foodora.
Foodora markets finns idag i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Norrköping, Uppsala och nu även Hägersten sedan förra veckan.