Foodora vill bredda sig inom last mile

Ny vd för svenska delen av Foodora är Hans Skruvfors med bakgrund från undersöknings- och data sciencebolaget Nepa samt Accenture och Procter & Gamble. Hans uppdrag blir att bredda affären inom last-mile-delivery.

Om ni bor i en liten större ort i Sverige har ni säkert sätt elcyklarna med en termo-box där bak fara förbi. Foodora (tidigare även Onlinepizza och Hungrig.se) är idag Sveriges största marknadsplats för hemkörning av restaurangmat.

Foodora är en del av det globala företaget Delivery Hero Holding med säte i Berlin, Tyskland, och finns representerade i mer än 40 länder, har idag cirka 4000 anslutna restauranger i Sverige som erbjuder utkörning och takeaway över hela landet.

Växa med ny vd

Nu har företaget tillsatt en ny vd: Hans Skruvfors, som ersätter Samir Bachkami, som kom in som vd via förvärvet av Hungrig.se.

Samirs uppdrag var, enligt ett pressmeddelande från Foodora, att integrera Hungrig.se, Onlinepizza och Foodora till en tjänst. Det uppdraget är nu slutfört och Samir lämnar därmed bolaget för nya utmaningar.

Ny vd är Hans Skruvfors, vars uppdrag är att utveckla och bredda affärsmodellen nu när plattformen är utvecklad och redo för nästa steg.

Skapa helt nya affärer

– Foodora står inför en väldigt spännande framtid. Vi har enat tre starka varumärken i en och samma plattform och har en infrastruktur och kundbas som möjliggör att vi på allvar kan ta ett grepp om alla möjligheter som finns inom last-mile-delivery. Jag tänker bredda foodoras affärsmodell och skapa helt nya affärer som är kopplade till leveranser inom 30 minuter samtidigt som vi fortsatt kommer att utveckla, expandera och förbättra vår grundaffär. Det ena kommer ger det andra, kommenterar Hans Skruvfors.

Hans kommer närmast från undersöknings- och data sciencebolaget Nepa där han varit vd i Norden samt Europa och Asien. Innan dess var han manager för Accenture Strategy. Hans har även en bakgrund från Procter & Gamble.