“Regeringen bör hämta inspiration från Norge och upprätta ett bolag för att återta det eftersatta underhållet och stärka produktiviteten i infrastrukturbyggandet.” Det skriver Infraswedens fokusområdesledare Gunnar Johansson och Johan Nyström i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Gunnar Johansson och Johan Nyström, fristående konsulter/forskare verksamma vid det strategiska innovationsprogrammet Infrasweden, föreslår i en debattartikel i Svenska Dagbladet att regeringen upprättar ett statligt bolag för att ta tag i det eftersatta underhållet och öka produktiviteten i infrastrukturbyggande.
“Trafikverket har under en väldigt lång tid uppvisat bristande produktivitet. Vi får mindre väg och järnväg för varje skattekrona. Ökade byggkostnader i inflationstider spär på problemen ytterligare. Den stora myndigheten har kroniskt svårt att utveckla sin verksamhet med nya lösningar och arbetsmetoder”, skriver författarna i debattartikeln.
De har tillsammans utformat förslaget i en rapport som tar inspiration av det norska infrastrukturbolaget Nye Veier. Nye Veier är ett offentligt ägt aktiebolag som fick i uppdrag att öka produktiviteten genom att utmana etablerade metoder och normer, med vissa specifika målsättningar. I rapporten skriver de att satsningen har gett positiva erfarenheter med snabbare och billigare vägbyggen, samt ökad press på Statens Vegvesen.
“Sverige bör följa det norska exemplet genom att bryta ut ett antal reinvesteringsprojekt från Trafikverket och lägga över dem till det nybildade bolaget som sedan upphandlar arbetet. Den mindre och mer nyfikna beställaren kan tillsammans med marknaden leverera snabbare, billigare och bättre infrastrukturprojekt genom nya arbetssätt. Därmed etableras också en institutionell konkurrens i beställarled för att både inspirera och utmana Trafikverket till förbättring, vilket även stärker svenskt näringsliv”.
Finansieringen föreslås gå över statsbudgeten, med möjlighet för alternativ finansiering, med målsättningen att få ihop 10 miljarder kronor per år.
Läs mer:
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att ta fram inriktningsunderlag för en reviderad nationell infrastrukturplan gällande perioden 2026-2037. Bland uppdragets riktlinjer finns bortprioriteringen av nya höghastighetsbanor och ett större fokus på kostnadskontroll.