Regeringen ser över infrastrukturplanen

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att ta fram inriktningsunderlag för en reviderad nationell infrastrukturplan gällande perioden 2026-2037. Bland uppdragets riktlinjer finns bortprioriteringen av nya höghastighetsbanor och ett större fokus på kostnadskontroll.

Den nuvarande nationella planen för transportinfrastruktur togs fram av den föregående regeringen och fastställdes i juni 2022, den avser åren 2022-2033. Planeringen sker i 12-åriga cykler och revideras vanligtvis en gång per mandatperiod. En av de stora förändringarna som syns i Trafikverkets nya uppdrag är regeringens bortprioritering av nya höghastighetsbanor.

Andreas Carlson, Infrastruktur- och bostadsminister. Foto Kristian Pohl/Regeringskansliet.

– Nu lägger vi grunden för den kommande långsiktiga planen för landets transportinfrastruktur. Regeringen prioriterar att fortsätta förbättra den infrastruktur vi har, reparera där det behövs och förvalta våra gemensamma resurser på bästa sätt, kommenterar Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister.

Regeringen vill prioritera att underlätta för arbetspendling och godstrafik i hela landet. Man betonar också vikten av underhåll av vägar och järnvägar samt kostnadseffektiva åtgärder för att optimera transportinfrastrukturen och öka transporteffektiviteten.

Trafikverket ska nu genomföra en inledande trafikslagsövergripande analys som grund för sitt förslag till inriktning för en ny nationell plan för transportinfrastrukturen under perioden 2026-2036. Myndigheten ska också stärka arbetet med kostnadskontroll samt bedöma tillkommande finansiering, utöver den ekonomiska planeringsramen, såsom intäkter från banavgifter, trängselskatt, infrastrukturavgifter och medfinansiering.

När underlaget är analyserat av regeringen kommer de lämna in en proposition till riksdagen för den nya planperioden. Efter riksdagens beslut följer en åtgärdsplanering i syfte att ta fram en ny övergripande nationell plan för transportinfrastrukturen och länsplaner för regional transportinfrastruktur.

Trafikverkets inriktningsunderlag ska redovisas till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet senast den 15 januari 2024.