Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2022 – 28 februari 2023, är nu klara. Nettoomsättningen ökade med 2,5 miljarder kronor, från 14,2 miljarder kronor till 16,7 miljarder, en ökning på nästan 18 procent. Det svenska dotterbolaget går dock fortfarande i förlust – fast en minskad sådan.
– 2022/23 hade vi den största ökningen av omsättning på åtta år. Vi fördubblade vår tillväxttakt i jämförelse med förra året. Och växer betydligt snabbare än övriga marknaden. Det visar att konsumenterna uppskattar vårt arbete att erbjuda mat av högsta kvalitet till branschen bästa pris och är samtidigt ett gott betyg till våra medarbetare och vår affärsmodell, kommenterar Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, det vill säga 18 procent jämfört med 6,8 procent. Samtidigt låg prisökningarna i hela dagligvaruhandeln på i genomsnitt på 11,3 procent 2022, vilket gör att försäljningsutvecklingen hamnade på minus för hela branschen.
Det är sjätte året i rad som Lidl Sverige växer snabbare än resten av branschen. Nu har företaget fördubblat sin omsättning på 7 år. Tillväxten är främst driven av organisk tillväxt med fler kunder i de befintliga butikerna, under affärsåret växte Lidl med ytterligare en butik. Lidl har idag 205 butiker i Sverige, och tre lager i Sverige: i Halmstad, Stockholm och Örebro – det senaste lagret som öppnade 2019.
Förbättrat resultat
Resultatet förbättrades från en förlust på 132 miljoner kronor till en förlust på 19 miljoner kronor 2022/23. Antalet anställda ökade från 3 560 till 3 701. Lidl Sverige har en tydlig ambition att växa. Nyligen publicerade företaget en lista med 91 städer där de önskar etablera sig under de kommande åren. Det långsiktiga målet är att livsmedelskedjan ska ha 300 butiker.