Fortsatt kräftgång för e-handeln i maj

Svensk Handels E-handelsindikator för maj månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 12 procent jämfört med samma månad föregående år och med 14 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.

Maj månads e-handelsutveckling, jämfört med samma månad samma året, var den sämsta sedan i januari. Ackumulerat under året januari till och med maj har e-handeln i Sverige fallit med 6 procent. När e-handeln från utlandet inkluderas är utvecklingen minus 7 procent. Även om detaljhandeln generellt uppvisar en historiskt svag volymförsäljning just nu utvecklas e-handeln betydligt sämre än detaljhandeln som helhet så här långt under året. Minskningen på 6 procent i löpande priser i e-handeln ska jämföras med en minskning på cirka 1 procent i löpande priser i sällanköpsvaruhandeln totalt januari till och med april.

– Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Handlar för mindre

Andelen konsumenter som e-handlar har bara minskat marginellt så här långt under året. Bland de som e-handlar handlar dock en mindre andel än under fjolåret i flertalet av produktkategorierna, exempelvis heminredning och möbler, elektronik, sport, leksaker och böcker. Det genomsnittliga belopp som varje e-handelskonsument handlar för har dessutom sjunkit kraftigt. Lika många e-handlar alltså som i maj förra året men i färre kategorier och till ett lägre belopp.

– Konsumentbeteendet att handla på nätet är förhållandevis konstant och vissa produktkategorier går fortsatt riktigt bra. Men främst kapitalintensiva kategorier har det tufft. Nedgången för e-handel beror främst på att det generella snittordervärdet minskar när konsumenterna har mindre pengar att röra sig med, säger Per Ljungberg.