Under onsdagskvällen vann Frigoscandia från Helsingborg “Transportföretagens Hållbarhetspris 2023”. Övriga finalister var Falkenklev Logistisk och Nordanå Transport. Samtidigt presenterar branschorganisationen en undersökning som visar att branschens företag känner att de får ta för stort ansvar för klimatomställningen, och mer stöd efterfrågas.
Juryns motivering handlade om bolagets systematiska miljöarbete:
“Ledningen har uppvisat mod och ständig omställningsvilja, bevisat bland annat genom stora och långsiktiga miljöinvesteringar, detta mitt i en ekonomiskt osäker omvärld. Därtill har bolaget i fråga påvisat ett stort samhällsansvar, ett Corporate Social Responsibility (CSR)-engagemang, genom att aktivt arbeta för minskat matsvinn och att hjälpa andra människor i svåra utsatta lägen.”, skrev juryn, bestående av Christofer Fjellner, oppositionsborgarråd, Stockholm stad, Lotta Gröning, vd Fylkir Produktion, Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, Maria Bratt Börjesson, professor, VTI och Sten Forseke, grundare Greater Than.
– Det är jättekul och känns otroligt hedrande i och med att det var så fina finalister vi ställdes mot. Vi arbetar väldigt målinriktat med den fossilfria omställningen, det är jag väldigt stolt över. Men många med mig är också väldigt stolta över den matbro vi skapade till Ukraina. Vi såg helt enkelt en möjlighet att bidra med det vi kan, sa Sofia Hanfelt, inköpschef på Frigoscandia och den som tog emot priset.
Vinstpengarna på 50 000 kronor kommer Frigoscandia donera till det lokala fotbollslaget Hittarps Gatulag.
– Det är ett fotbollslag för personer som befinner sig i en utsatt situation. Det kan handla om en drogproblematik eller psykisk ohälsa som gjort att de har hamnat utanför samhället och där fotbollslaget bidrar med att skapa gemenskap, syfte och sammanhang, berättade Sofia Hanfelt.
Utöver Frigoscandia var Falkenklev Logistisk och Nordanå Transport finalister.
Behöver stöd för att ställa om
Under prisutdelning lyfte Transportföretagens vd Marcus Dahlsten den årliga hållbarhetsundersökning som Transportföretagen presenterat tidigare under dagen, som visar att fyra av fem bolag (84 procent) inom transportsektorn anser att hållbarhetsfrågan är viktig, men att mer än vartannat företag (53 procent) upplever att kunderna inte är villiga att betala extra för hållbara transportlösningar. Det samma gäller e-handelskonsumenterna.
En majoritet av företagen uppger dessutom att politiken inte har gett branschen tillräckligt med stöd för att ställa om till mer hållbara transporter. Många företag (85 %) känner därför att de förväntas ta en för stor del av klimatproblemen och möta den gröna omställningen.
– Transportsektorn har under en lång tid tagit på sig ledartröjan för den gröna omställningen. Vi kan däremot inte ensamma lösa denna fråga. Här måste näringsliv, politiken och transportköpare alla ta ett gemensamt ansvar, annars kommer vi inte kunna nå de ambitiösa klimatmålen, kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Åkerier positiva till eldrift
Åkerinäringen ser positivt på elektrifieringen men begränsad räckvidd, begränsade laddningsmöjligheter och kostnaden för inköp ses som de tre största hindren för att köpa elektrifierade lastbilar.
– Det är tydligt att politiken under en lång tid lämnat över allt ansvar på branschen. Därför välkomnar vi de satsningar som regeringen gjort med investeringsstöd för lätta och tunga ellastbilar och utbyggd laddinfrastruktur. Nu måste regeringen se till att de satsningar som genomförs används effektivt. Även den byråkratiska djungeln för att söka stöd för att bygga laddinfrastruktur behöver rivas upp, säger Tina Thorsell.
Allra mest positiva till att elektrifieringen av fordon kommer leda till nya affärsmöjligheter finns bland hamnarna. Här ser 93 procent av företagen affärsmöjligheter med elektrifieringen.
– 90 procent av det svenska handelsutbytet sker via hamnar och de kommer fortsätta spela en avgörande roll. Det är från hamnarna industrins fossilfria produkter skeppas och då kan inte transporterna vara det som ger produkterna ett klimatavtryck. Här är ett förstärkt kraftnät av yttersta vikt för att kunna möta hamnarnas effektbehov. För effektbehovet kommer år 2030 motsvara halva Göteborgs kommuns effektbehov i dag, säger Tina Thorsell i en avslutande kommentar.