Logistik & Transport-mässan i Göteborg den 24–25 oktober är fullbokad sedan flera veckor med 114 utställare. “Vi har knökfullt och ett enormt tryck på att ställa ut, nästa år får vi utöka ytorna” berättar mässgeneralen Jan Nilsson. Dagens Logistik ansvarar för det högaktuella konferensprogrammet.
Nu är det knappt tre veckor kvar till logistikårets stora höjdpunkt Logistik & Transport den 24–25 oktober på Svenska Mässan i Göteborg. I år har 114 företag bokat utställarplats, vilket är fler än förra året, och intresset för att ställa ut är större än på länge: utställarplatserna är fullbokade med över 20 företag på väntelistan. Även hela ytan i entrén har fyllts till sista platsen.
– Vi har trollat med knäna för att få plats med så många som möjligt, förra året blev vi också fullbokade. Det är jätteroligt att intresset är så stort för att vara med, och jag känner mig hedrad av att branschen vill vara med och stötta den här viktiga mötesplatsen. Samtidigt är det tråkigt att behöva säga nej, men nästa år får vi mer mässyta och kan förhoppningsvis välkomna alla som vill vara med, säger Jan Nilsson, mässansvarig för Logistik & Transport på Svenska Mässan.
Högaktuellt konferensprogram
I år liksom förra året har logistiktidningen Dagens Logistik ansvarat för konferensprogrammet under tvådagarskonferensen, som förra året lockade omkring 330 deltagare. I år deltar närmare 40 talare från vitt skilda delar av logistiken under fyra halvdagsteman. Biljetterna går åt i snabb takt och man kan då välja mellan att vara med på ett halvdagssspår, en heldag eller som de flesta: på hela konferensen.
Från försörjning till elektrifiering
Konferensen inleds med temat “Globalisering i gungning” på förmiddagen 24 oktober, där en av talarna är Phil Levy, chefsekonom på Flexport och tidigare rådgivare i Vita huset, som ska tala på temat “Understanding Global Trade” och presentera en färsk rapport om handelsutvecklingen i Europa. Eftermiddagen vigs åt temat “AI-revolutionen är här” där Sandra Bourbon, chef för tjänsteutveckling på Bring Shelfless, ska prata om “Mångfald som nyckeln till lönsam innovation” och The Train Brains vd Jonas Järnfeldt om “AI i praktiken“.
På onsdagen inleds konferensen med temat “Den robotiserade lagerarbetaren” om hur robotiseringen påverkar arbetsmiljön i logistiken, där Sverker Lindbo, teknikutvecklingschef på Ocado resonerar kring om “Robotar kan tackla framtidens logistik“och KI-forskaren Karin Nilsson talar om “Hur en algoritm är som arbetsledare”. Dag två avslutas på temat “Elomställning som affärsmöjlighet”, som tar ett branschöverskridande grepp på omställningens utmaningar och möjligheter, där bland annat Henrik Wallström från Rearq ska berätta om “Konvertering av diesellastbilar till eldrift” och Dagabs transportchef Helena Blom berättar om vägen “Vägen mot en fossilfri livsmedelslogistik”.
– Vi fick oerhört bra omdömen om konferensen förra året och i år har vi finslipat konceptet ytterligare tillsammans med Dagens Logistik. Det är ett högaktuellt och ytterst relevant program med teman som verkligen ligger i tiden, och jag tycker det är extra roligt att vi har så många nya talare, det känns väldigt nytt och fräscht. Biljetterna går åt snabbt och det kan bli fullt även där, säger Jan Nilsson.
Branschfest 24 oktober
Nytt för i år är att årets branschmingel hålls på restaurang Seasons på kvällen 24 oktober, och att ingången flyttas till Entré 8 på Skånegatan, bredvid Scandinavium.
– Vi har även ett jättespännande scenprogram på Öppna scenen, och även där har intresset varit enormt för att vara med. På branschminglet på Seasons på kvällen kommer vi att bjuda på mat, frågesport och underhållning, där tanken är att skapa en lättsam och mingelvänlig fest. Jag ser så mycket fram emot att träffa alla igen, säger en förväntansfull Jan Nilsson.
Av Hilda Hultén