Fyra av fem åkerier bromsar sina omställningsplaner

En ny rapport från Circle K visar ca 80 procent av svenska åkerier har bromsat in sina omställningsplaner, bl a på grund av politisk osäkerhet och bristande stöd. Många vill också se en bredare satsning än bara elektrifiering, särskilt då laddinfrastrukturen inte är tillräckligt utbyggd än och kostnaderna är höga.

Rapporten är ett samarbete mellan Circle K och Sveriges Åkeriföretag samt Svenska Taxiförbundet där man sammanfattat information från en rad källor och undersökningar. Målet har varit att ta pulsen på den svenska yrkestrafikens inställning till den pågående omställningen mot mer klimateffektiva drivmedel. Man har också undersökt hur det går för företagen.

Resultaten visar att viljan att ställa om är stor, men också att det finns flera utmaningar och problem där branschen behöver hjälp och stöd. Många menar att det behöver satsas på mer än bara elektrifiering.

– Elektrifieringen är förstås en mycket viktig pusselbit framåt, men vi har länge pratat om att inte lägga alla ägg i samma korg. Den här rapporten stödjer att de flesta inom svensk yrkestrafik är av samma åsikt och för den lätta och tunga godstrafiken kommer det behövas fler alternativ under mycket lång tid. Inom persontransporter finns ett tydligare fokus, men även där syns en rad åtgärder som behöver komma till om omställningen ska bli av i tid, kommenterar Johan Söderberg, Director Fuel & E-mobility på Circle K.

I de samlade undersökningarna påpekar många åkerier att de saknar en tydlig, strikt och framtidssäker politisk linje. Fyra av fem åkerier (77 procent) uppger att osäkerheten har fått dem att bromsa in sina planer på att ställa om fordonsflottan, enligt en undersökning av Sveriges Åkeriföretag. Utöver det är företagens största utmaningar kostnaden, räckvidden, bristen på publik laddinfrastruktur och anpassningen av nya transportupplägg.

– Det finns en drivkraft från våra medlemsföretag att ställa om och bidra till de uppsatta klimatmålen men samtidigt hör vi dagligen att många oroar sig för hur de ska klara av att sänka sina utsläpp i tid och att de inte vet vilket drivmedel som är säkert att satsa på. Ska vi lyckas krävs det ett brett utbud av gas, el och hållbara flytande bränslen tillsammans med långsiktiga politiska spelregler som både sänker utsläppen och värnar konkurrenskraften, kommenterar Rickard Gegö, vd för Sveriges Åkeriföretag.

Drygt hälften (53 procent) av de tillfrågade inom lätt och tung godstrafik uppger att de inte kommer att klara utsläppsmålen till 2030, tre av fyra tror inte att deras verksamhet någonsin kommer kunna bli helt fossilfri. 21 procent vill ha bättre ekonomiskt stöd vid inköp av eldrivna fordon. Men vem ska bära de ökade kostnaderna?

– Det finns en påtaglig uppfattning att transportbranschen förväntas ta hela kostnaden själv. Det ställs högre krav på miljövänliga transporter, men betalningsviljan tycks inte följa med i samma takt. Kunderna måste helt enkelt vara beredda på att ta en större del av kostnaden, men här finns också utmärkta möjligheter för politikerna att hitta styrmedel som driver utvecklingen i rätt riktning, avslutar Johan Söderberg på Circle K.