Inlandslastfraktspecialisten Rederei Deymann har utsett GAC Sweden AB till hamn- och bokningsagent för sin nya skytteltrafik som förbinder Stockholm Norviks hamn med Västerås hamn. Det blir Sveriges första containerpråmtrafik på inre vattenvägar.
Från och med den 18 maj kommer den 110 meter långa pråmen “Emelie Deymann” att frakta upp till 208 TEU-containrar två gånger i veckan mellan Stockholms Norviks hamn vid Östersjökusten och Västerås, 100 km västerut.
GAC Sweden kommer att arbeta med Rederei Deymanns kommersiella representant i Sverige, Barge Transport Sweden AB (BTSA), för att driva tjänsten. BTSA kommer att fastställa priser för tjänsten och GAC kommer att hantera bokningar samt tillhandahålla fartygsbyrå och stödtjänster för pråmen i Stockholm, Västerås och längs rutten som förbinder de två.
– Vi är stolta över att arbeta med Deymann och GAC Sweden för att erbjuda svensk industri ett alternativ som är både kostnadseffektivt och miljövänligt. Vi anser att tidpunkten är rätt och vi har ett stort stöd även från de berörda hamnarna, kommenterar Lars Rexius, BTSA:s marknadschef.
Tjänsten ligger i linje med regeringens initiativ till att stödja godstransporter med vatten, vilka är energieffektivare än vägtransporter, och dessutom minskar trängsel och slitage på vägarna. Det är det första exemplet i Sverige på en reguljär sjötrafik med mindre fartyg klassade för användning på EU:s inre vattenvägar.