Gordon går mot strömmen – 50 procent fler matleveranser 2022

Gordon Delivery, hemleverantör av mat och kylda varor, har ökat antalet kunder med 60 procent och antalet leveranser med 50 procent under 2022 – ett år då e-handeln av mat tappat mark. “Konsumenterna köper allt mer mat från företag som erbjuder färdiga matkassar”, kommenterar Ali Ghoce.

Gordon grundades 2015 i Stockholm. Sedan dess har verksamheten vuxit starkt – och enligt företaget fortsatte den tillväxten även under 2022, ett år då e-handeln av mat gått tillbaka efter att ha under pandemin redovisat rekordtillväxt. Enligt Dagligvaruindex hemleveranserna av mat har minskat med 10,8 procent mellan november 2021 till november 2022.

– Dagligvaruindex visar enbart antalet hemleveranser från dagligvaruhandeln. Vi ser nu hur vi förändrar våra beteenden när det gäller hur vi handlar vår mat. Vi köper allt mer mat från företag som erbjuder färdiga matkassar och denna matkasse får gärna ha en särskild inriktning, till exempel vara ekologisk, vegetarisk eller bra för vår träning, säger Ali Ghoce, vd och grundare för Gordon Delivery i ett pressmeddelande.

Under 2022 har last-mileföretaget Gordon gjort knappt 6 miljoner leveranser för olika företag i Sverige. Det är 50 procent fler än under året innan och den ekonomiska omsättningen ser ut att öka med omkring 40 procent – från 2021s nettoomsättning på 413 miljoner kronor.

– Det handlar också om att vi köper mat från mindre livsmedelshandlare och livsmedelsproducenter som erbjuder specialiserade produkter med hög kvalitet, säger Ali Ghoce, vd för Gordon.

Under december månad levererar last mile-företaget Gordon kylda varor från 169 olika företag i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Bland kunderna i Sverige finns HelloFresh, Ica, Coop, GI-boxen, MEDS och FirstVet.

Små livsmedelsföretag växer med hjälp av samordnade leveranser

Leveranser av färdiga matkassar står fortfarande för den största delen av Gordons verksamhet, men de flesta nya kunderna är livsmedelshandlare med ett specialiserat utbud eller livsmedelsproducenter som har sin egen näthandel.

  – Detta handlar ofta om företag som tidigare har ordnat sina egna leveranser i det egna närområdet. Tack vare Gordons samordnade leveranser med aktiv kylning kan dessa företag expandera sin verksamhet och nå nya kunder bland de 19 miljoner människor i Sverige, Norge, Danmark och Finland som vi kan nå med våra Gordonbilar varje vecka, komemnterar Ali Ghoce.

Under 2022 har Gordon börjat med hemleveranser i två nya segment. Det handlar om kylda mediciner, som bland annat är viktiga för diabetiker och cancersjuka, och kyld eller fryst djurmat.

– Vi ser att tillväxten kommer att fortsätta under 2023. Vi har kontakt med företag varje dag som ser möjligheten att expandera sin verksamhet genom att låta deras varor levereras tillsammans med andras i våra rullande kylskåp, säger Ali Ghoce.