Greencarrier Freight Services stärker sin position inom hållbara transportlösningar genom att öppna en ny LCL-tjänst (mindre än en container) för kortsjöfart. Den nya tjänsten kommer att förbinda Porto i Portugal med Norden, genom Göteborgs hamn.
Genom den nya sjöfartslösningen kommer gods från Spanien och Portugal konsolideras till Porto för transport med fartyg till Göteborgs hamn, för vidaretransport till destinationer över hela Norden – och tvärtom. Tjänsten lanseras under fjärde kvartalet 2021.
– Vi lanserar denna hållbara tjänst som ett komplement till långdistanstransporter över hela Europa. Det kommer att minska de direkta utsläppen men också minska överbelastade vägar och bristen på förare. Vår ambition är att göra det enkelt för våra kunder att byta till hållbara alternativ utan att behöva återskapa hela leverantörskedjan, säger Ari Malvela, chef för vägfrakt för Greencarrier Freight Services, i ett pressmeddelande.
Att den nya tjänsten är en LCL-tjänst innebär att kunder kan skicka mindre kvantiteter, oftare. Med veckoavgångar och en transittid på 8-12 dagar öppnare lösningen för mer hållbara och flexiblare transporter.
Klimatavtrycket kan minska med upp till 80 procent genom att använda kortsjölösningen, enligt Greencarrier.
– Denna logistiklösning är en del av vårt initiativ “Green Solutions” och kommer att minska ditt miljöavtryck med upp till 80 procent jämfört med att använda vägfrakt. Ett matarfartyg transporterar motsvarande 500 lastbilslaster, vilket minskar trycket på överbelastade vägar och miljön, kommenterar Stefan Larsen, Ocean Freight Manager för Greencarrier Freight Services Sweden.