Grön sjöfartskorridor mellan Göteborg och Rotterdam

Göteborgs hamn och nederländska Rotterdams hamn har undertecknat ett samförståndsavtal för att förverkliga en grön korridor mellan de två hamnarna, i syfte att stödja omställningen till hållbar sjöfart. Avtalet undertecknades i närvaro av både svenska och nederländska kungahuset.

Som en del av initiativet kring den gröna korridoren mellan Göteborg och Rotterdam ska hamnarna upprätta ett gemensamt ramverk för att tillsammans stimulera användningen av nya alternativa bränslen på sträckan, vilket de menar behövs för att minska koldioxidutsläppen och nå målen i Parisavtalet.

Gröna sjöfartskorridorer är ett koncept som kom till på FNs klimatkonferens (COP26) i Glasgow förra hösten. Det går ut på att sträckan mellan två hamnar ska trafikeras helt eller delvis av utsläppssnåla transporter, för att öka tempot i sjöfartens omställning. Sverige och Nederländerna är två av de länder som skrev under Clydebank-deklarationen, som förbinder länderna till att identifiera och verka för gröna sjöfartskorridorer. Sedan i vintras ingår arbetet med gröna korridorer även i arbetsuppgifterna för Sveriges nationella samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart, Björn Garberg.

– Som en av världens mest hållbara hamnar sedan många år delar vi gärna med oss av vår erfarenhet, går samman och gör framsteg tillsammans med andra storhamnar som Rotterdams hamn. Genom att uppfylla löftena i Clydebank-deklarationen från COP26 genom gröna korridorer kan vi nu presentera en mer distinkt väg mot att kraftigt minska sjöfartens koldioxidavtryck, kommenterar Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn AB.

Del i ett större nätverk

De två parterna planerar att ansluta den nya gröna korridoren till ett större nätverk av djuphavskorridorer, inklusive European Green Corridors Network. Nätverket lanserades i mars av Maersk Mc-Kinney Møller Centre for Zero-Carbon Shipping, där Göteborgs Hamn nyligen blev utnämnd till mission ambassador. Rotterdam lanserade nyligen också ett annat grön korridor-initiativ med Singapores hamn.

– Gröna korridorer är en del av våra pågående ansträngningar att sammanföra parter över hela leveranskedjan för att hjälpa till att förverkliga mer hållbar sjöfart till stöd för Parisavtalet. Vi är mycket glada över att ytterligare utöka vårt pågående samarbete med Göteborgs Hamn på detta sätt och vi ser fram emot att få fler parter ombord, kommenterar Allard Castelein, vd för Rotterdams hamn.

Signering för samarbetsavtal för Gröna korridorer mellan Göteborg och Rotterdam
Avtalet undertecknades i närvaro av kung Wilhelm Alexander och drottning Maxima av Nederländerna samt kung Karl XVI Gustaf och Drottning Silvia av Sverige. Foto Göteborgs Hamn.

Undertecknades i kunglig närvaro under hamntoppmöte

Båda hamnarna arbetar för att främja hållbara bränslen för sjöfarten, bland annat metanol. I Göteborgs hamn bunkras det metanol för frakt- och passagerarfärjor i mindre skala sedan 2015, men under året presenterades allmänna driftsföreskrifter för metanolbunkring fartyg-till-fartyg, vilket möjliggör metanolbunkring i större skala och i fler fartygssegment framöver. Rotterdams hamn lanserade världens första metanolbunkring från pråm till fartyg i maj 2021.

Samförståndsavtalet undertecknades i Göteborg på torsdagen under ett nederländskt statsbesök i Sverige, där deras majestäter kung Carl XVI Gustaf, drottning Silvia, kung Wilhelm Alexander och drottning Maxima av Nederländerna.