Hallå där! Lotta Wollentz, Ica Paket

Lotta Wollentz har en bakgrund inom strategiskt arbete med digital transformation, tjänsteutveckling och innovation från bland annat Schibsted och är sedan 2020 co-lead & head of strategy på Icas innovationshub ICAx. Vid årsskiftet blev hon chef över Icas nya transportörstjänst i egen regi: Ica Paket. ”Spännande och lärorik utmaning”.

Ur Dagens Logistik nr 1 2024 – utkommer nästa vecka!

Varför Ica Paket? 

– Jag rekryterades in som övergripande co-lead på ICAx men ganska snart kom jag att lägga stor del av min tid på Ica Paket-projektet. Det är en helt ny affär byggd på befintlig infrastruktur med spännande dynamik, som både handlar om vilka behov butikerna har idag, och vilken riktning man vill ta framåt. Dessutom får jag jobba nära Icas logistikavdelning. Jag tycker utmaningen känns både spännande och lärorik.

Hur fungerar tjänsten? 

– Early Bird utför transporterna mellan e-handlarnas lager och Icas lager. Därefter samdistribueras e-handelspaketen med Icas dagligvaruflöden till butikerna, där de hämtas ut via ombudsfunktionen eller i paketskåp. Just samdistributionen känns både strategiskt och hållbarhetsmässigt smart.

Hur har tjänsten mottaggits av handlarna? 

– Väldigt positivt! Målsättningen för året är att merparten av alla 900 butiksombud ska vara ombord. Rollen som paketombud är strategisk för handlarna, den driver besök till butiken och det finns många synergier att upptäcka här. 

Många butiker är ju ombud för olika transportörer och paketskåp idag. Hur ser du på den konkurrenssituationen? 

– Ica Paket blir ett komplement till transportörernas tjänster på samma sätt som våra egna varumärken kompletterar externa inuti butiken. Tanken är att utveckla den ombudsplatsen och tjänsten, där paket-tjänsten stärker den lokala Ica-butikens roll och relation till kunderna.

Hur planerar ni att utveckla tjänsten framåt? 

– Vi har massor av tankar kring hur vi kan utveckla den här tjänsten, och det finns mycket spännande att göra tillsammans med e-handlarna. Som exempel tittar vi på att helt och hållet prissätta utifrån volym i stället för vikt. Våra bilar fylls dagligen med matvaror och paketen som samåker utgör en relativt liten del av vikten, för att öka fyllnadsgraden blir det då volym som blir avgörande för oss. På så vis hoppas vi också skapa ytterligare incitament för våra e-handelskunder att fortsätta det viktiga arbetet med att minska paketluften. Vi vill också göra ombudsplatsen mer attraktiv och tänker oss att man enkelt ska kunna välja Ica-butik dit man vill ha paketet, t ex till jobbet i stället för hem.  

Av Klara Eriksson