Halmstads kommun har beviljats ett bidrag från EU på ca 12 miljoner kronor (drygt 1 miljon euro) som ska delfinansiera byggandet av en omlastningsplats i stadens hamn. Satsningen ska effektivisera på- och avlastningen av gods mellan sjöfart, järnväg och väg. Projektet är ett av tio som beviljats totalt 50 miljoner euro i stöd av Fonden för ett sammanlänkat Europa.
Omlastningsplatsen i Halmstads hamn har beviljats nästan 12,1 miljoner kronor för att delfinansiera en byggandet av en ny omlastningsplats i hamnen. Byggandet kommer kosta drygt 30 miljoner, så EU-bidraget motsvarar 30 procent av den totala kostnaden som i övrigt finansieras av kommunen. Projektet är en del av de större planerna som kallas ”Kaj 800”, som även inbegriper en förlängning av befintlig kaj.
Den nya omställningsplatsen får en yta på 25 500 kvm där gods kommer lagras på två ytor om 5 120 kvm som klarar 4 ton per kvadratmeter.
Projektet ska mildra befintliga flaskhalsar och skapa positiva förutsättningar för gränsöverskridande transporter. EU-kommissionens bedömning är att projektet kommer ha socioekonomiska effekter som återspeglas i besparingar i transporttid och trafikförskjutning från sjöfart till väg samt järnväg vilket ökar säkerheten och tryggheten. De lyfter också buller- och utsläppsminskningar genom övergången från väg till järnväg.
– Det är glädjande nyheter att EU nu bidrar ytterligare till utbyggnaden av vår hamn. Hamnen är en viktig del i Halmstads infrastruktur och en starkt bidragande faktor till att företag väljer att etablera sig och expander i vår kommun. Denna utbyggnad bidrar till den gröna omställningen, till att få Halmstadsbor i arbete och till att stärka vår tillväxt. Bra för människa, miljö och ekonomi, kommenterar Stefan Pålsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Halmstad.
Tio infrastrukturprojekt beviljas stöd
Den 16 juli tog medlemsstaterna i transportkommittén inom Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) ställning till förslaget att bland annat tio svenska infrastrukturprojekt ska beviljas totalt cirka 50,2 miljoner euro i medfinansiering.
– De beviljade medlen för de svenska projekten bidrar till att förbättra Sveriges transportinfrastruktur. Behoven är stora och regeringen arbetar aktivt med att öka medfinansieringen från EU, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Medel från fonden går till utbyggnaden av det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) inom hela EU för att bidra till att bygga ett hållbart och trafikslagsövergripande europeiskt transportsystem. De tio svenska infrastrukturprojekten som föreslås beviljas 50,2 miljoner euro i medel avser bland annat utveckling av IT- och trafikledningssystem inom sjöfarten, luftfarten och järnvägssektorn samt utveckling av en hamn och en godsterminal. Projekten är:
- C-Roads Extended / C-Roads EU C-ITS Platform
- eFTI4ALL
- Strategic Development of Transhipment Point in the Port of Halmstad in Sweden
- EU.OPS.Network – Shore-side electricity supply for container ships in Core Network Ports of the North and Baltic Sea
- Smart European Maritime Space (SEMAS)
- CP1 Deployment – Synchronised Modernisation of ATM (part 2)
- Green CNS
- Predictable, Environmentally friendly and Advanced Curved Operations with Climate as Keyword (PEACOCK)
- Sustainable Multimodal and Resourceful Transport for Cargo
- ERTMS Onboard