Liquid Wind tar in halv miljard kronor i serie C-finansiering från Uniper, HYCAP och Samsung Ventures. Planen är 10 e-metanolfabriker till 2027.
I augusti 2024 beslutade sig danska Ørsted för att stoppa utvecklingen av vad som skulle vara Liquid Winds första e-metanolfabrik, som Ørsted tagit över ägandet av. Men det betydde tydligen inte slutet för planerna på en nordisk e-metanolproduktion: nu har svenska Liquid Wind i stället tagit in en halv miljard kronor i serie C-finansiering från Uniper, Hycap och Samsung Ventures som stöd i sina planer att bygga 10 elektrobränsleanläggningar till år 2027.
”Finansieringsrundan är en av de största i Europa inom elektrobränslesektorn i år” skriver Liquid Wind i ett pressmeddelande.
Den globala sjöfartssektorn står inför en stor utmaning: år 2050 ska alla fartygstransporter vara hållbara, och över 100 000 fartyg kommer att behöva övergå till fossilfria drivmedel med icke-fossila energikällor. Metanol baserat på andra källor än olja är en väg att gå, och bland andra Maersk har beställt metanolfartyg. i Början av november säkrade man ett stort avtal om grön metanol med en kinesisk leverantör.
”Liquid Wind ser därför en stark efterfrågan från rederier och deras kunder på gröna sjöfartslösningar som minskar koldioxidutsläppen i leveranskedjorna och bidrar till att nå uppsatta klimatmål” skriver Liquid Wind.
– Den globala sjöfarten inser det akuta behovet av koldioxidsnåla elektrobränslen som en kommersiell nödvändighet för att uppfylla hållbarhetsmål och nya regelverk. Efterfrågan på gröna sjöfartsbränslen går inte att förneka och vi ser nu hur stora rederier lanserar elektrobränsledrivna fartyg. Våra aktieägare är medvetna om detta, och vi är glada att välkomna Samsung Ventures som ny investerare, tillsammans med fortsatt stöd från Uniper och HYCAP. Detta stärker vår kapacitet att påskynda produktionen och främja vår vision att minska världens beroende av fossila bränslen. Investeringen, som är den största i bolagets historia, speglar förtroendet för Liquid Winds potential att skala upp produktionen av elektrobränsle under de kommande åren, kommenterar Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind.