Framtidstron inom den svenska handeln spretade under juli månad, enligt månadens Handelsbarometer. Butiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver. Enligt Svensk Handel är penningpolitiken för åtstramande i dagsläget, vilket slår hårt mot handeln.
Framtidsförväntningarna sjunker i två av tre delbranscher och handeln ser som helhet pessimistiskt på kommande tre månader, sett utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning.
Samtliga delbranscher befinner sig under det neutrala värdet 100, vilket är en trend som pågått i över två års tid.
– Vi noterar en något mer avvaktande syn på kommande tre månader bland våra medlemmar. Trots något mer positiva tongångar, tack vare sjunkande inflation och förhoppningar om en lägre ränta, ute i landet lyfter inte handlarnas framtidstro. Det tyder på att penningpolitiken är för åtstramande och här måste Riksbanken agera, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Butikshandeln, som utgörs av dagligvaru- och sällanköpsvaruhandel, backar i månadens Handelsbarometer. Ett tapp på 1,9 enheter innebär att Framtidsindikatorn landar på 90,9.
– Vi hade givetvis hoppats på starkare siffror, inte minst då framtidsförväntningarna rört sig i rätt riktning tidigare under året. Men trots detta finns ljusglimtar i månadens resultat, då vi noterar att sällanköpshandelns framtidsförväntningar stiger något. Det som gör att resultatet för butikshandeln i stort backar beror på fallande förväntningar på försäljning och möjligheten att anställa inom dagligvaruhandeln, säger Sofia Larsen.
E-handlarna ser däremot något ljusare på framtiden under sensommaren och hösten. Framtidsindikatorn stiger med en enhet och landar på 96,8. Detta trots utmaningarna med e-handelsplattformar från utlandet.
– Självklart är vi glada över de något positiva signalerna som vi nu får från e-handeln. Men med det sagt riskerar den orättvisa konkurrenssituationen, där onlinemarknadsplatser från tredje land kan spela efter helt andra spelregler än sina europeiska konkurrenter, att slå hårt mot företag och arbetstillfällen i Sverige. Detta är en fråga som borde vara högst upp på agendan för våra nyvalda Europaparlamentariker, säger Sofia Larsen.