Bara två budgivare kvar i spelet om DB Schenker

Efter att Maersk drog tillbaka sitt bud på DB Schenker drar sig nu också Saudiarabiens nationella rederi Bahri ur budgivningen. Kvar återstår bara danska DSV och ett konsortium bestående av Scan Global Logistics-ägaren CVC tillsammans med Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) och Singapores förmögenhetsfond GIC, enligt sajten Railfreight.

Försäljningsprocessen av DB Schenker drog officiellt igång i vintras eftersom Deutsche Bahn vill betala av på sina skulder och fokusera på kärnaffären: järnvägstrafiken. Från början hade man fyra budgivare som i somras blev tre när Maersk drog sig ur. Rederiets motivering var att en integration av Deutsche Bahn-ägda logistikjätten Schenker skulle bli för krävande.

Nu rapporterar Railfreight att även det Saudiarabiska statligt ägda rederiet Bahri drar sig ur budgivningen. Bahri stod annars för det största budet på ca 15 miljarder euro. Deutsche Bahn har själva inte kommenterat nyheten.

Om nyheten stämmer är de enda kvarvarande budgivarna DSV och konsortiet bestående av CVC, AIDA och Singapores förmögenhetsfond.