Maersk drar tillbaka Schenker-bud

Maersk har dragit sig ur sitt bud på att köpa DB Schenker, vilket gör att det bara är tre budgivare kvar: DSV, Barhi, Saudiarabiens nationella rederi; och Scan Global Logistics-ägaren CVC, tillsammans med Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) och Singapores förmögenhetsfond GIC, enligt internationella fraktnyhetssajten The Loadstar.

Orsaken ska enligt tidningen Loadstar m fl medier att Maersk analys visar att integrationen av den Deutsche Bahn-ägda logistikjätten Schenker skulle bli för krävande.

The Loadstar citerar Vincent Clerc, vd Maersk: ”Maersk har under de senaste månaderna genomfört en översyn av DB Schenkers verksamhet och under de senaste veckorna har det funnits möjlighet att delta i en fördjupad due diligence. Efter denna granskning har Maersk beslutat att dra sig ur processen. Men den fördjupade granskningen identifierade också områden med utmaningar ur ett integrationsperspektiv och i slutändan kom vi fram till att det inte skulle vara rätt sak att förvärva DB Schenker för vår verksamhet just nu. Det har varit en bra process som har gjort att vi kan fatta ett så välinformerat beslut som möjligt.”

– Vi sa att vi skulle titta på den här möjligheten, och det gjorde vi. Vår undersökning bekräftade DB Schenker som ett intressant företag med en omfattande portfölj på logistikmarknaden och med ytterligare potential att låsa upp för framtiden, kommenterar han.

Särskilt IT-integrationen ska avskräcka, enligt tidningens rapportering om affären.