2020 påbörjade modekedjan H&M en satsning på att minska mängden onödigt förpackningsmaterial, och framför allt användandet av engångsplast. Nu säger de att samtliga paket ska levereras i pappersförpackningar 2023.
2020 påbörjade modekedjan en övergång inom sin e-handel där förpackningar av plast byts ut mot en papperspåse som går att anpassa designmässigt. Ambitionen är att fasa ut mängden onödigt och problematiskt packmaterial, samt engångsförpackningar av plast, för att minska mängden plastföroreningar.
– Det är ingen hemlighet att plast har en extremt negativ påverkan på miljön. Det är därför vi behöver lämna gårdagens linjära affärsmodell bakom oss och röra oss mot en cirkulär ekonomi för plast, där plast aldrig blir avfall, kommenterar Ulrika Nordvall Bardh.
Under 2020, det första året projektet var aktivt, uppger företaget att de eliminerade användningen av 100 278 kg plast. Nu går företaget ut med att 2023 ska samtliga e-handelskunder få sina leveranser i en papperspåse. Den inre förpackningen som kläderna ligger i kommer dock fortsatt vara av plast.
Modekedjans satsning har också som mål att:
- minska mängden packmaterial med 25 procent över hela värdekedjan till 2025, jämfört med 2018.
- alla förpackningar ska gå att återanvända, återvinna och kompostera till 2025.
- allt packmaterial ska tillverkas av återvunnet eller hållbart framtagna material till 2030.
- återanvända och återvinna allt förpackningsrelaterat avfall 2025.