Logistikforskningsnätverket Closer har undersökt möjligheterna för längre lastbilsekipage på svenska vägar i drygt 10 år. I år blir satsningen verklighet; den 1 december får 34,5 meter långa lastbilar köra på utvalda svenska vägar.
Frågan om införandet av längre fordon har utretts i snart 15 år och 2012 startades High Capacity Transport (HCT)-programmet på Closer. Det arbete som genomförts inom nätverket ligger till grund för regeringens beslut under 2022 att tillåta 34,5 meter långa lastbilsekipage på svenska vägar. Startdatumet har flyttats fram från den 31 augusti i år till den 1 december. De längre lastbilarna väntas ge stora milj- och kostnadsvinster.
– Det känns väldigt bra att införandet av längre fordon blir verklighet från och med den första december i år och att det arbete som gjorts på Closer kommit till nytta både för de nu ställda kraven på fordonen och vägnätet, kommenterar Thomas Asp, projektledare för HCT-programmet på Closer.
Öppnandet gäller inledningsvis två olika fordonskombinationer och ett nästan 600 mil långt statligt vägnät, främst delar av Europavägnätet. För transporter den första och sista sträckan tillkommer även ett kommunalt vägnät. Under sommaren 2024 kommer man öppna ytterligare vägnät, där näringslivet får möjlighet att ge förslag på ytterligare vägar till kommuner och Trafikverket.
– Det, av Trafikverket, utpekade vägnätet för längre fordon är ett stort första steg för oss att implementera längre fordon i vår dagliga trafik. För att kunna göra det här är vi dock beroende av att de kommunala vägarna öppnas upp för den här trafiken och vi hoppas därför att samtliga kommuner kommer att ha en tydlig och smidig process för att tillåta längre fordon, kommenterar Ylva Öhrnell.
För det kommunala vägnätet (och vissa statliga sträckor) är det viktigt att även undersöka om bärighetsklassen för vägar och broar behöver höjas då den bör vara BK4-klassad, och allra minst BK1. För att se på möjligheterna att öppna ytterligare vägnät så kommer ett antal tester att fortsätta, framför allt de som är inriktade på trafiksäkerhetsfrågor, men det sker även forskning om möjligheten att elektrifiera HCT-fordonen.
*Foto Lindholmen Science Park.