Ikea inleder sitt första samarbete med en tredjepartsplattform, och börjar sälja sina varor genom kinesiska e-handelsplattformen TMall, som ägs av Alibaba.
Idag, den 10 mars, lanserar Inter Ikea Systems BV, Ikea Retail China och Alibaba Group den första virtuella Ikea-butiken under en digital signeringsceremoni via Taobao Live Streaming från Ikea Shanghai Baoshan och Hangzhou Ali Park. Den virtuella Ikea-butiken på Tmall kommer att erbjuda cirka 3500 IKEA-produkter och lösningar för heminredning.
Partnerskapet med Alibaba ska göra Ikea tillgängligt för de många människorna i Kina och gör att Ikea kan testa och lära sig att möta kunder på ett nytt sätt.
– Vi undersöker kontinuerligt hur vi kan göra Ikea-möbler och lösningar mer tillgängliga när vi vill leverera efter Ikea-visionen att skapa en bättre vardag för många. Lanseringen av den virtuella butiken på Tmall är verkligen spännande och vi tror att den kommer att komplettera befintliga försäljningskanaler som våra Ikea-butiker och e-handel när vi kommer närmare våra kunder i Kina, kommenterar Tolga Öncü, detaljhandelschef, Ingka Group
Under de senaste åren har Ikea testat nya format och lösningar på olika marknader runt om i världen. Exempel på detta är öppnandet av mindre butiker, planeringsstudior, Ikea-appar och nya servicelösningar. Ikea har också lanserat e-handel på mer än 50 marknader.
– På Ikea är vi mycket stolta över vår ikoniska Ikea-butik, med mer än en miljard besökare varje år över hela världen. Samtidigt är vi alltid nyfikna på hur vi kan förbättra och lära oss. Vi är glada över detta samarbete med Alibaba. Jag är övertygad om att vi kommer att lära oss mycket av detta test, kommenterar Jon Abrahamsson Ring, vd för Inter Ikea Systems B.V.
Kina som marknad har visat en stark digital utveckling inom en unik och avancerad digital miljö, och Ikea skriver att man strävar efter att föra Ikea närmare de många kinesiska konsumenterna både online och offline genom att erbjuda olika mötesplatser som kinesiska konsumenter föredrar.
– Ikea är världens ledande återförsäljare för heminredning och älskad av många kinesiska konsumenter, kommenterar Jiang Fan, president för Tmall och Taobao på Alibaba Group.
– Det är verkligen spännande för oss att hjälpa Ikea att utforska onlinekanaler och göra det möjligt för fler kinesiska konsumenter att köpa Ikea-produkter med större bekvämlighet. Samarbetet med Ikea visar också att Tmall fortsätter att vara den viktigaste plattformen för internationella varumärkes digitala verksamhet och porten till Kina.