Fraktväljaren Ingrid reser 100 miljoner kronor för att förenkla vardagen för konsumenter och göra e-handlare mer lönsamma. “Vi har lyckats resa pengar i en marknad som är rätt tuff”, säger Anders Ekman, COO och medgrundare på Ingrid.
SaaS-bolaget Ingrid, grundat 2025, med eget TA-system, fraktväljare och trackingsystem tar in 100 miljoner SEK (ca 9 miljoner euro) i en runda ledd av Schibsted Ventures. Även BLQ Invest, SEB och Verdane deltar.
– Vi har lyckats resa pengar i en marknad som är ganska tuff och till en bra värdering, vilket beror på att många av våra e-handlare är nöjda med våra produkter, säger Anders Ekman COO på Ingrid.
E-handeln går på knäna, vilket självklart även påverkar e-handelns leverantörsled. Men Anders Ekman ser att de har en roll att fylla i de tuffare tiderna.
– Det är ett kostnadstryck men vi har mycket bra data som kan hjälpa till att göra företagen mer lönsamma – vi ser att vi kan bidra med värde.
Testa fraktpriser
Exempel är A/B-testning, där e-handlare med lite statistikkunskaper kan testa olika frakterbjudanden till olika kundgrupper, för att kunna sätta det mest lönsamma fraktpriset.
– Man kan dela upp kunderna så att hälften erbjuds gratisfrakt och hälften för 19 kronor, så kan man se hur stor konverteringen blir, och fatta det mest lönsamma valet. E-handlarna är ju hårt pressade nu, och vi se hur vi kan hjälpa våra kunder att öka intäkterna.
Ingrid erbjuder idag ett system för hela leveranskedjan, med TA (transportadministration), fraktväljare och tracking.
– TA-systemet har vi lite smugit ut, men det har använts av kunder i flera år, och där ser vi en stor efterfrågan.
Man har även utvecklat ett system för quick commerce-leveranser tillsammans med kunder som efterfrågat detta.
Sedan starten har Ingrid hanterat mer än 90 miljoner beställningar på sin plattform. För närvarande använder cirka 150+ återförsäljare tjänsten, bland dem framstående nordiska återförsäljare, inklusive Adlibris och Apotek Hjärtat. Ingrid är idag en nordisk aktör men vill fortsätta växa – dels med nya stora kunder men även utomlands.
– Där har vi framförallt sikte på Nederländerna, som vi tycker är en väldigt intressant marknad.
Av Klara Eriksson