Inlandsbanans vd får gå efter dyra tågköp

Turbulens råder hos Inlandsbanan efter att kritik lyfts kring hur operatörens inköp av tåg gått till. På fredagen fick vd Peter Ekholm sparken, och nu vill kommunstyrelsen i Östersund, största delägare i bolaget, inte ge honom ansvarsfrihet.

Inlandsbanan AB och särskilt dess nu avgångne vd Peter Ekholm har fått kritik den senaste tiden, delvis handlar det om köp av nya tåg som blivit dyrare än beräknat.

– Det handlar om hur en konsult fått provisioner, det handlar om hur upphandlingen följts och en fördyring och hur det är förankrat i beslut, kommenterade Bosse Svensson (C), kommunalråd i Östersunds kommun, som är den största delägaren i Inlandsbanan, till SR i april.

Peter Ekholm å sin sida svarade att det inte gått att göra en upphandling eftersom det handlar om så låga volymer på tåg och menar att köpet har gått till enligt “konstens alla regler”.

– Det vi är skyldiga att göra är att ta fram ett förslag på köpekontrakt och gå ut på den öppna marknaden inom EU, och påannonsera det här intresset av att köpa tåg och ge marknaden tio dagar att svara på om det är någon annan som har något liknande att erbjuda och klaga på affären. Det har gjorts by the book och finns med i underlagen, svarade Peter Ekholm, till SR.

Fredagen den 21 mars valde dock styrelsen för Inlandsbanan att avsätta Peter Ekholm.

Vill inte ge ansvarsfrihet

Kritiken har dock fortsatt, senast från Inlandsbanans egen revisor, miljöpartisten Anton Nordqvist, enligt SR. Under måndagens extrainsatta kommunstyrelsesammanträde i Östersund föreslogs att politikerna skulle ge styrelsen ansvarsfrihet men att vänta med ansvarsdelen för vd.

– Vi rekommenderar att man bordlägger frågan om vd:s ansvarsfrihet tills dess att vi har färdigställt den utomstående granskningen, säger Bosse Svensson (C) kommunalråd i Östersunds kommun, till SR.

Inlandsbanan ägs av 19 kommuner och Östersunds kommun är den största delägaren.