I DL nr 3 som kom ut i veckan bjuds det bland annat på en last mile-guide, där en panel av svenska e-handlare tycker till om last mile-aktörerna, och spår om Amazons påverkan på branschen. Här är några av svaren.
DL har frågat e-handlarna vilka last mile-aktör de anlitar och om någon sticker ut lite extra, och Instabox tycks leverera riktigt bra nu, enligt vår panel. Vi ställde också frågan om hur e-handlarna tror att Amazon kommer påverka Last mile-marknaden
Anna Persson, inköps- och logistikchef, Lyko
“Vi kör med Instabox, Budbee, Airmee EarlyBird, Postnord och Schenker. Är en last mile-aktör tillräckligt bra vill vi kunna erbjuda den. Det viktiga är att hålla det man lovar. Den som gör det bäst just nu tycker jag är Instabox, men så har vi också ett utvecklat samarbete med dem, då de samkör vår linehaul.
Amazon kommer höja ribban för vad som är good enough – medelmåttor kommer få det tufft
Amazon är en stor aktör som är duktig på e-handel och logistik och som kommer leda till en snabbare förflyttning och höja ribban för vad som är good enough – medelmåttor kommer få det tufft. Från last mile-aktörernas perspektiv kommer volymerna öka, vilket är positivt, men också kraven på vad som är tillräckligt bra.”
Andrey Busk, chef efterköp-upplevelse, Na-Kd
“Vi har 15+ olika transportörer, med minst en lokal transporttjänst på alla våra fokusmarknader i Europa. Uppstickare som Budbee och Liefery tillför nytänkande och pushar marknaden och DHL Ecommerce lyckas, givet sin storlek, förvånansvärt bra med leveranssäkerhet, täckning, pris och kundservice, med tydliga mål kring CSR/hållbarhet.
Amazon kan utnyttja sin skala till att få förtur för leveranser under peak-perioder. Detta hoppas jag inte sker…
Amazon sätter press på leveranstjänsterna och andra e-handlare kan rida på vågen av förbättrad service. Något jag dock befarar, av erfarenhet (från Tyskland), är att att Amazon kan utnyttja sin skala till att få förtur för leveranser under peak-perioder. Detta hoppas jag inte sker och bör vara reglerat av Konkurrensverket.”
Tobias Sjölin, projektchef Boozt
“Vi kör med Postnord, Bring, Budbee och Instabox. Postnord och Bring har bättre täckning men Budbee och Instabox är väldigt bra att ha att göra med. Där jag bor och arbetar fungerar Instabox ruskigt bra med både att hämta och att returnera. Aktörerna verkar ligga rätt nära varandra hållbarhetsmässigt, men Postnord är svårare att få kläm på inom last mile – samma med Bring. De stora företagen är kanske inte lika fokuserade på last mile.
De stora företagen är kanske inte lika fokuserade på last mile
Det är ju vrålintressant om Amazon själv rullar ut sin logistiklösning. Då ändras konkurrensen direkt, med mer kapacitet i näten och billigare priser. De blir väldigt spännande att följa.”
Mathias Parkhagen, Logistikchef Ellos Group
“Vi kör Postnord för merparten av våra paketleveranser i Norden, Best i Sverige och Danmark för snabba hemleveranser, och Bring i Sverige och Posti i Finland för tyngre gods. Vi är nöjda med Postnord: de har störst täckning och utbud och med stora volymer hos en partner kan vi kravställa mer, och ha stort fokus på kvalitet, leveranssäkerhet och hållbarhet. Med Bring har vi också mål om koldioxidneutrala transporter före 2025.
Med stora volymer hos en partner kan vi kravställa mer, och ha stort fokus på kvalitet, leveranssäkerhet och hållbarhet
Hur Amazon tänker kring att introducera sin egen last mile-lösning vet jag inte, men Norden har en väldigt liten befolkning på ett geografiskt stort område. Det är utmanande att hantera som ny aktör.”
Sema Söderhäll, logistikchef Sportamore
“Vi har Best, Instabox och Budbee – och Schenker som rikstäckande ombud. Men där det finns möjlighet till boxar och hemleverans tillför inte de traditionella ombuden så mycket. De som lyckas få till helheten tycker jag är Instabox och Budbee. De är träffsäkra och kommunicerar bra, och Instabox kör hela sin flotta på HVO-diesel. Smidigheten i leveransboxar är något jag personligen föredrar framför en hemleverans många gånger.
De som lyckas få till helheten tycker jag är Instabox och Budbee. De är träffsäkra och kommunicerar bra
Jag tror inte Amazon påverkar vår last mile-marknad de första åren. De har inte haft samma påverkan och genomslag i många länder i Europa som på sin hemmamarknad.”
Jonas Kolehmainen, Haypp Group
“Vi har avtal med Budbee, Airmee, Instabox, MTD (Early bird), Postnord och DHL. Just nu tilltalar Instabox, Airmee och MTD våra kunder och väljs ofta i kassan, och Instabox och DHL tycker jag håller en hög kvalité för tillfället. När det gäller kundservice har de flesta aktörer en del att göra, ingen har hittat helt rätt här för att stötta vår kundservice. När det gäller CSR har det funnits en del frågetecken både hos Budbee och Airmee och de stora aktörerna är lite längre fram – men det kommer nog jämnas.
När det gäller kundservice har de flesta aktörer en del att göra
Att Amazon kommer in gynnar e-handeln. Inom last mile driver inte bara Amazon på utvecklingen, den drivs redan av e-handlare och last mile-aktörerna själva.”
Av Hilda Hultén och Klara Eriksson