Sportbutiksskedjan Intersport satsar på ett nytt, 31 000 kvm stort centrallager i Forserum i Nässjö kommun, som byggs av Logistea och ska stå klar för inflyttning i januari 2026. Liksom det gamla lagret så förses det nya lagret med en Autostore-lösning. ”Vi är jätteglada att valet föll på vår kommun”, säger Claes Johansson, Nässjö Näringsliv.
Intersport flyttade “hem” sin logistik till Nässjö 2018 efter tio år med outsourcad logistik – senast i en TPL-lösning med DB Schenker i Landvetter. Hittills har man hyrt Rustas gamla centrallager på 22 000 kvm av fastighetsägaren Catena. Nu väljer företaget att satsa vidare på ett nytt lager i samma kommun: det 31 000 kvadratmeter stora lagret kommer att byggas strax utanför Forserum utmed riksväg 40 mellan Nässjö och Jönköping. Byggherre och fastighetsägare är Logistea som har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Intersport.
– Investeringen ökar andelen moderna logistikbyggnader i vårt bestånd samtidigt som vi med denna byggnation etablerar oss i Nässjö, en spännande och expansiv kommun som vi hoppas kunna växa vidare i, kommenterar Anders Nordvall, vice vd Logistea.
Från Forserum ska Intersport sköta försörjningen till bolagets cirka 100 fysiska butiker samt e-handeln i Sverige. Byggnationen påbörjas snarast möjligt, med planerad inflyttning 1 januari 2026.
– Det är ett strategiskt läge ur logistikperspektiv: Regionen är geografiskt välplacerad och erbjuder god infrastruktur och kompetens. Det nya lagret är en viktig del av Intersports strategi för att möta framtidens efterfrågan och fortsatt vara en av marknadsledarna inom sport och fritid, kommenterar Pontus Petersson, vd på Intersport.
Fortsätter med Autostore
Intersport grundades 1968 i Schweiz och Intersport International, IIC är en av världens största sportkedjor som omsätter €13,7 miljarder i 57 länder. Intersport-koncernen omsätter ca 2,6 miljarder i Sverige, varav Intersport AB omsatte 1,4 miljarder kronor under 2023, och koncernen har omkring 1 400 anställda och cirka 100 butiker i hela landet via varumärkena Intersport och Löplabbet. Intersport var till stor del handlarägt fram till 2015, då man fick in Adelis Equity som storägare. Adelis sålde dock sitt innehav i Intersport i somras, så att bolaget nu återigen är delvis handlarägt.
När Intersport först flyttade logistiken till Nässjö 2018 så försågs lagret med en Autostore-lösning från Element Logic. Enligt pressmeddelandet så kommer koncernen att investera i ett “omfattande automatiserat system” i det nya centrallagret, där en del av lösningen även nu uppges vara en Autostore-lösning.
– Denna investering i avancerad automation innebär att vi kan hantera order snabbare, med större precision och en ännu högre servicegrad för våra privat-, förenings- och företagskunder. I vårt nya lager kommer vi att utöka kapaciteten för tryckeriverksamhet, med fokus på att kunna hantera de växande behoven från våra föreningskunder. Vi bygger också ut vår fotostudio, vilket kommer att möjliggöra snabbare produktion av högkvalitativa produktbilder. Detta är ett viktigt steg för att stärka vår digitala närvaro och erbjuda våra kunder en mer inspirerande och informativ upplevelse när de handlar online, kommenterar Pontus Petersson.
Om det är robotlagret från det gamla lagret som flyttas med eller om det handlar om en ny anläggning framgår inte, och inte heller vem som annars är automationsleverantör.
Bra kommunikationsläge
För Nässjö kommun i allmänhet och för Forserum i synnerhet, är Intersports och Logisteas investeringsbeslut fantastiska nyheter, menar Nässjö Näringslivs vd Claes Johansson:
– Det var ganska hård konkurrens om var den här etableringen skulle hamna, men vi är jätteglada att valet föll på vår kommun. Det stärker Nässjö som logistiknav och innebär att vi säkrar både arbetstillfällen och möjlighet till framtida expansion. Jag tror att det som avgjorde till Forserums fördel var läget mellan Nässjö och Jönköping, med fantastisak kommunikationsmöjligheter till två arbetsmarknadsregioner, goda tågförbindelser och bra väginfrastruktur för dem som pendlar till jobben, säger Claes Johansson till Dagens Logistik.
Pontus Petersson utesluter inte heller att det kan bli fråga om nyanställningar i det nya lagret:
– Vi gör satsningen för att stötta vår tillväxt, och med tillväxt så behöver vi mer kompetenta medarbetare.
Av Hilda Hultén
DL har sökt Intersport för en intervju.