Iveco vägtestar självkörande lastbil

Lastbilstillverkaren Iveco har lanserat ett testprogram för sina självkörande lastbilar, som utvecklats i samarbete med automatiseringsleverantören Plus. Nu inleds tester på offentliga vägar i Tyskland.

Testprogrammet och den självkörande lastbilen är ett samarbete mellan Iveco och Plus, som är en global leverantör av högautomatiserade lösningar för körning och autonom körning. Lastbilen är designad för att förbättra säkerheten, effektiviteten, förarupplevelsen och ge ett mer hållbart alternativ för flottorna.

– Tyskland är ledande och en trendsättare inom autonom körning, så vi är glada över att lansera vårt offentliga testprogram i ett land som länge har anammat teknisk innovation och säkerhetslösningar som högautomatiserade lastbilar. Det här är en viktig fas i våra planer på att få ut högautomatiserade lastbilar till marknaden, kommenterar Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer hos Iveco Group.

Det offentliga vägtestet startar i Tyskland och kommer utökas till Österrike, Italien och Schweiz under kommande månader. De olika ländernas unika vägar och körförhållanden kommer exponera lastbilen för ett brett utbud av terränger, lutningar, väderförhållanden och körscenarier. Datan från testet ska bidra till att utöka möjligheterna och funktionerna hos Plus autonoma körteknik.

Ivecos försäljningsdirektör för Sverige, Anders Nilsson, tycker att testprogrammet är intressant även för oss i Sverige.

– Iveco Sverige följer projektet noga och vi ser fram emot att se självkörande Iveco-lastbilar på våra breddgrader. Första steget blir de nya GSR-reglerna (General Safety Regulation) från EU som träder i kraft i juli 2024, där ett antal säkerhetssystem kommer att krävas enligt lag. Det inkluderar till exempel Lane Departure Warning, trötthetssensor för föraren, farthållare som läser av vägskyltar och så vidare.