Järnvägsbranschens Samverkansforum (JBS), ett organ för samarbete mellan en rad järnvägsaktörer som Trafikverket, Tågföretagen, Jernhusen, Byggföretagen med flera tågoperatörer, har efter ett år av intensivt arbete formulerat en gemensam vision och en färdplan för järnvägen som tar sikte på 2050. “Det är första gången som myndigheter, organisationer och näringsliv samlas kring ett gemensamt uttryck på detta sätt och gav ett löfte om en tydlig färdplan framåt”, kommenterar Tågföretagen.
Vision 2050 offentliggjordes i samband med JBS årliga vår-konferens den 13 mars. Nära 200 deltagare hade samlats för att både ta del av visionen och spela in förslag på hur dess olika delar ska förverkligas. Bland de röster som lyfte både perspektiv och utmaningar fanns förutom JBS styrelse även infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson samt företrädare för försvarsmakten, näringslivet och politik på olika nivåer.
– Nyckeln stavas samverkan, och att ha ett både transportslagsövergripande och gränsöverskridande angreppssätt. Jag är därför både glad och nöjd över att vi idag med en ny vision för järnvägen kan ta avstamp för en fortsatt utveckling där hela branschen är med på tåget. För resan mot 2050 är mångbottnad vilket deltagarna på denna konferens också tydligt gett uttryck för, kommenterar Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Momentum för järnvägen
I arbetet med den nya visionen för järnvägen har också en tät dialog förts med olika intressenter inom transportsektorn för att fånga behov av intermodalitet och gränsöverskridande trafik.
– Det finns ett momentum där järnvägsfrågorna, inte minst efter den senaste vintern men också i och med NATO-inträdet, verkligen stått i centrum. Det måste vi kunna nyttja, och visa på hur järnvägen är en del av lösningen för många av de utmaningar som finns kopplat till grön omställning, säkerhetsläge och inte minst en fortsatt kraftigt ökande efterfrågan på tillförlitliga resor och transporter berättar Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik på Trafikverket.
Branschorganisationen Tågföretagen är i sitt nyhetsbrev försiktigt positiva kring visionen:
“Det är första gången som myndigheter, organisationer och näringsliv samlas kring ett gemensamt uttryck på detta sätt och gav ett löfte om en tydlig färdplan framåt” skriver man men pekar också på att det nu är dags att man också går från ord till handling.
Gemensam linje i remissvar
För att nå visionen kommer JBS styrelse under våren ta fram en färdplan som adresserar både långsiktiga utvecklingsområden och åtgärder som ger resultat i närtid. Arbetet fortsätter bedrivas i bred dialog med andra intressenter inom transportsektorn. Ett konkret och avslutande råd kom också från den tidigare infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd, idag vd för Byggindustrierna:
– När ni här på konferensen kommer tillbaka till era kontor, och fortsätter författa era remissvar på Trafikverkets inriktningsplanering – utgå från visionen! Så kan vi gemensamt lägga grunden till ett transportsystem som för oss närmare och skapar förutsättningar för en utveckling, där Sverige växer med järnvägen.
JBS vision: Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen (pdf, 2 MB)
Av Klara Eriksson