Under hösten 2018 installerade baby- och barnföretaget Jollyroom den helautomatiserade logistiklösningen Autostore i ett av sina lager på Hisingen, för att skapa förutsättningar för tillväxt. Nu är de inne på expansion till sin tredje fas av automatiseringen där man nyligen gått från 90 000 till 160 000 lådor.
Detta blir den tredje fasen av expansion för Jollyroom och en utökning som kommer höja företagets kapacitet med 40 procent. Det är ett ovanligt stort steg att ta men är nödvändigt för att kunna hantera Jollyrooms tillväxt. E-handlaren hade en omsättning på 2 miljarder SEK 2020. Den nya utbyggnaden beräknas vara klar efter sommaren för att kunna hantera höstens peak på Black Friday.
– Det är vanligt att man bygger ut först efter ett år. Men förändrade köpmönster gör att handlarna behöver rusta upp ännu mer inför kommande peakar. Det har Jollyroom gjort bra och det är kul att se hur de växer och anpassar sig, kommenterar Marcus Rasmusson som är Head of Aftermarket på Element Logic, som levererar automationslösningen.
Nu väntar en fortsatt tillväxtresa för Jollyroom, dels på de starkaste marknaderna i Sverige och Norge men även genom en expansionsplan vidare ut i Europa.