Snart kommer Kappahls kunder enkelt kunna veta var och hur deras plagg är producerade, från odling till färdigsytt plagg. Som en del i sin satsning på hållbarhet i alla led inleder Kappahl ett samarbete med indisk-svenska Trustrace för att kunna spåra och mäta hela leverantörskedjan.
– För Kappahl är det viktigt att vara ett transparent företag och vi vill göra det enkelt för våra kunder att göra medvetna och hållbara val. Kunden ska få så detaljerad information som möjligt för att snabbt veta vad det är man har köpt, kommenterar Kappahls vd Elisabeth Peregi.
Svensk spårbarhetsplattform
Trustrace, med huvudkontor i Stockholm och kontor i Indien, grundades 2016 och erbjuder en plattform för spårbarhet i leveranskedjan i stor skala inom mode och detaljhandel, vilket snabbt har blivit grunden för några av de mest ambitiösa hållbarhetsprogrammen i världen. Plattformen bygger på artificiell intelligens, blockchain, mjukvarubots och IoT-teknik i en öppen arkitektur som integreras sömlöst med tillverkarens, återförsäljarens och leverantörens befintliga system, samt från tredjepartscertifieringsorgan och andra leverantörer av hållbarhetslösningar.
Med Trustrace kan man visa var och hur plaggen är producerade, tack vare sparade hållbarhetsdata om fibertillverkning, garn, var tyget är vävt, tryckt, färgat och till slut sytt. Resultatet kan sedan slås ihop för att ge en samlad bild av plaggets värden, och genom verktyget kan informationen kommuniceras på ett enkelt och tillgängligt sätt för kunden.
– Genom att veta var och hur plagget är tillverkat lyfts även klädernas värde. Det är mycket arbete bakom varje färdigt plagg, tillverkningsprocessen är lång och många personer är inblandade. Något kanske inte alla känner till, fortsätter Sandra Roos, hållbarhetsdirektör på Kappahl.
Gradvis implementering
Spårning och mätning av datan kring plaggen, alltifrån var bomullen har odlats till var det är sytt, kommer att ske gradvis. Målet är att det 2025 är möjligt för kunderna att se alla led i tillverkningsprocessen för samtliga Kappahl-plagg. Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 360 Kappahl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien samt online på över 16 marknader i Europa. Kappahls övergripande klimatmål är att halvera värdekedjans klimatutsläpp till år 2030. Varje år säljer kedjan drygt 40 miljoner plagg.
– Med den samlade datan kan man snabbt och enkelt göra ett medvetet köp. För oss är det viktigt att kunderna ska kunna känna sig trygga med plagget de köpt och veta att det är producerat på ett schysst sätt. Vi tar vårt hållbarhetsarbete på största allvar och vill ta ansvar i alla led, både vad gäller miljö och mänskliga rättigheter, avslutar Sandra Roos.