Svenska Kavall – som levererar mat hem så snabbt som på 10 minuter från sju darkstores i Sverige och Finland – tar in 155 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda, med sikte på att växa i Norden.
Det var under sommaren 2021 som Kavall tog in sitt första externa kapital, då 50 miljoner kronor lett av VNV Global tillsammans med Inbox Capital. Sedan dess har Kavall växt från en darkstore i Stockholm till sju i olika städer i Sverige och Finland. Nu tar bolaget in ytterligare 155 miljoner kronor i kapital från Bonnier Ventures och Nicoya, tillsammans med tidigare investerare VNV Global och Inbox Capital.
– Med den här finansieringsrundan får vi inte bara in kapital för att accelerera expansionen, i Bonnier Ventures och Nicoya får vi även fler investerare med långsiktig finansiell styrka och strategisk kompetens som vi värdesätter högt. Båda har djup förståelse för branschen och kommer ge oss ännu bättre förutsättningar att utveckla vår tjänst och fortsätta ta marknadsandelar, kommenterar John Tengberg, vd och medgrundare av Kavall.
Kavall var först ut på svenska marknaden att erbjuda ultrasnabba leveranser av livsmedel på under 10 minuter. Konsumenter kan i Kavalls app beställa hem ett sortiment av tusentals livsmedelsprodukter, där leverans sedan sker med kurirer anställda av Kavall på elcyklar från hyperlokala så kallade dark stores – centralt belägna lager anpassade för snabb packning och leverans.
Modellen har fått ett stort genomslag på flera internationella marknader och med Kavall kom den till Sverige och Finland under 2021, och utmanar de stora aktörerna som ICA och Coop. Bolaget finns redan i flera städer runt om i Sverige och Finland, och ska med det nya kapitalet expandera sin tjänst och geografiska täckning.