När den finska bygghandelskoncernen Kesko slimmar den svenska verksamheten ryker varumärket K-rauta. De vill nu fokusera på ett varumärke: K-bygg. Varuhus som ligger under K-rauta kommer antingen konverteras till K-bygg eller stängas.
Kesko Sverige har idag 51 anläggningar under varumärket K-bygg och 16 varuhus under K-rauta. Nu satsar koncernen fullt ut på K-bygg för att fokusera verksamheten mer mot proffsbyggare. Därmed avvecklar man varumärket K-rauta i Sverige.
– Med ett erbjudande och varumärke kan vi lägga all vår ambition, hela vår kompetens och större resurser mer effektivt på ett ställe. Nya K-Bygg kommer på sikt att finnas på fler orter än idag och ha ett ännu vassare digitalt erbjudande. Vi kommer verkligen kunna bygga någonting bättre, kommenterar Endre Espeseth, vd för Kesko Sverige.
De varuhus som idag ligger under K-rauta kommer antingen konverteras till K-bygg eller stängas.
Dialog har inletts med facket om den planerade utvecklingen av verksamheten.