Norska kökskedjan Kitch´n säljer köksutrustning både fysiskt och online. Nu har bolaget lanserat en svensk sajt, och skaffat lager i Västerås för den svenska marknaden.
Norge-baserade Kitch´n säljer köksutrustning och tillbehör från både fysiska butiker och online. Våren 2019 öppnade Kitch´n ett 4 000 kvm stort e-handelslager i Rogaland, Norge, där man sköter e-handelslogistiken för Kitch’n och sedan 2019 även systerkedjan Tilbord.
– Vi kan hantera en e-handelsomsättning på drygt 500 miljoner NOK från dessa lokaler, säger Petter Grålumstuen, It- och logistikchef på Kitch´n.

Kitch´n etablerade sin första butik i Sverige 2015 och har under hösten varit på storoffensiv och öppnat nio nya butiker. Nu har kedjan omkring 25 fysiska butiker i Sverige, med målet att öppna ungeför lika många till de närmaste åren. Under hösten har man också lanserat en svensk e-handelssajt.
– Vår försäljning har tagit fart i Sverige vilket såklart medfört logistiska utmaningar.
Lager i Västerås
Därför bygger Kitch´n nu upp ett eget lager i Sverige, både fysiskt och tekniskt. I höst har kedjan öppnat ett lager i Västerås, som ska försörja den svenska marknaden.
– Vi disponerar över ca 1 200 kvm i Erikslund i västerås, och öppnade lagret lagom till black week, Petter Grålumstuen.
Som lagersystemleverantör väljer man den svenska WMS-aktören Ongoing även in Sverige.
Kitch´n har använt Ongoings system sedan 2018 i det norska lagret.
– Ongoing WMS har ett publikt och bra API som är enkelt att integrera mot, och integrationer till de andra system vi använder var redan på plats. Detta gjorde att implementationen i vårt svenska lager var väldigt smidig.
Ongoings WMS-system används av kunder i 14 länder, med Norge som andra största marknad efter Sverige. Främst finns kunderna inom TPL, men sytemet har även blivit populärt bland e-handlare.
– Vi har sett en tydlig uppgång av antalet e-handelskunder, särskilt i år, säger Ongoings vd Fredrik Einarsson.
Av Hilda Hultén