Klarna: Stort e-handelstryck på Black Friday

Statistik från Klarna visar att Black Friday fick en rivstart. Försäljningen under dygnets första timme ökade med 817% jämfört med en genomsnittlig dag.

Klarna, som uppskattningsvis hanterar ungefär hälften av köpen inom svensk e-handel, rapporterar kraftiga ökningar för näthandeln under de första dagarna av Black week. Försäljningen har sedan måndagen hittills ökat med 60% jämfört med fjolåret.

– Black Friday brukar påminna om när populära konsertbiljetter släpps och människor campar utanför biljettkontoret, fast i en digital kontext. Många svenskar sitter vakna fram till tolvslaget för att vara först när butikerna släpper sina erbjudanden, och vi ser en stor ökning av försäljningen jämfört med en vanlig dag, kommenterar Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Total ökning av försäljning jämfört med förra årets Black Week

  • Hela veckan (Just nu): +60%
  • Måndag: +70%
  • Tisdag: +64%
  • Onsdag: +73%
  • Torsdag: +42%
  • Black Friday första timme jämfört med en genomsnittlig dag: +817%