Den gemensamma körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och motorcyklar ökade med drygt 1 procent 2024 jämfört med 2023. Samtidigt minskade den totala körsträckan för både tunga och lätta lastbilar med 1,5 respektive 2,1 procent. Det är den lägsta nivån som uppmätts hittills. Det visar ny statistik från Trafikanalys.
Enligt ny statistik från Trafikanalys kördes lätta lastbilar i genomsnitt 1 303 mil under 2024, en minskning på 2,1 procent jämfört med 2023. Tunga lastbilar kördes i genomsnitt 4 006 mil, en minskning med 1,5 procent. För både lätta och tunga lastbilar är den genomsnittliga körsträckan 2024 den lägsta som uppmätts hittills (sedan 1999). Det sämre konjunkturläget är en möjlig förklaring.
Körsträckan för alla svenskregistrerade personbilar var 6 615 miljoner mil under 2024, vilket var nära 2 procent mer än 2023. Det är de privatägda personbilarna som står för den största ökningen. Personbilar som går på diesel körde under 2024 i genomsnitt 1 419 mil, 24 procent längre än samtliga personbilars genomsnitt på 1 141 mil. Bensinbilar körde i genomsnitt 868 mil, vilket är kortare sträcka än för något annat bränsle. Laddhybrider och gasbilar körde allra längst under 2024; nära 1 500 mil i genomsnitt.
Andelen av totala körsträckan med buss som går på alternativa bränslen (annat är bensin och diesel) är idag 30 procent, mot 23 procent för 10 år sedan. Andelen för gasbussar har ökat något – från 17 till 21 procent – på 10 år, medan etanolbussarna nära nog har försvunnit under samma tid. På senare år har elbussar tillkommit och deras andel av totala körsträckan är idag 8 procent. Det är i princip uteslutande stadsbussar som drivs med el.