Dags att styra upp last mile

I en ny krönika hos Dagens Logistik plågas PO Arnäs av ineffektiva last mile-leveranser. Varför kör fyra olika transporter runt i byn där han bor varje dag?

KRÖNIKA I sandlådan intet nytt. Häromdagen beställde jag hem en teknisk pryl från en e-handlare. I utcheckningen kom jag till sist till fraktalternativen. Paketet var ganska litet, men för stort för min brevlåda. Jag noterade att leveransvalet hanterades av en tredjepartsaktör och jag presenterades med en imponerande lista på inte färre än fem olika leveransalternativ. Vissa kostade 49 kr, vissa lite mindre och något var till och med ”gratis”. Samtliga alternativ skulle ta lika lång tid, vissa skulle till ombud, något var hemleverans. Några av dem skulle till samma ombud till och med. 

Ur ett serviceperspektiv har detta sålts in som ultimat valfrihet för mig som mottagare, vilket då antas vara något bra. Att kunna välja mellan fem alternativ är ju fantastiskt! Men det är ju inte fem alternativ, eller hur? Det jag vill är att få mina produkter levererade, på utsatt tid och till den plats jag önskar. Vilken logga det är på bilen struntar jag i. Likt förbaskat så levererar (minst) fyra av våra last mile-aktörer EXAKT samma tjänst ─ fem dagar i veckan, året runt.

Sett ur ett effektivitetsperspektiv blir det ju helt galet. Fem dagar i veckan åker alltså fyra olika aktörer i sina gröna, blåa, röd-vita och gula bilar alla till samma by och hämtar och lämnar paket på ett av två utlämningsställen, som dessutom ligger 150 meter ifrån varandra. Förutom dessa så står det två leveransskåp alldeles bredvid. Ett rött och ett grönt. Huruvida de samarbetar ännu vet jag inte, men de är ju egentligen ett och samma företag så man kan ju tycka att det borde ske.

Fem dagar i veckan åker alltså fyra olika aktörer i sina gröna, blåa, röd-vita och gula bilar alla till samma by och hämtar och lämnar paket på ett av två utlämningsställen, som dessutom ligger 150 meter ifrån varandra.

Några av dem kör dessutom hemleveranser i området, jag ser när de kör förbi mitt hus, ibland flera gånger per dag.

Låt säga att vi har fem last mile-aktörer. Vi kan kalla dem för Måndag, Tisdag, Onsdag, Torsdag och Fredag. De har alla avtal med utcheckningsaktören, vilket betyder att jag som konsument exponeras för samtliga när jag ska välja leverans. Eller behövs det? Räcker det inte med att jag väljer vilken dag jag vill ha leveransen? Kanske till och med ett tidsintervall som funkar med min kalender? Beroende på mitt val så anlitas en av de fem transportörerna, den som tar hand om alla volymer till och från min by den aktuella dagen. Fordonet blir fullt och ingen behöver offra dyr energi och tid på att jobba ineffektivt. 

Jag säger inte att effektiviteten hos aktörerna bara är 20 procent, men att fem aktörer alla ska ha så pass hög effektivitet att de bara måste köra till min lilla by varje dag ─ det är ju löjligt. I sandlådan bevakar alla sitt lilla hörn, trots att det skulle vara både roligare och bättre om alla delade på hela ytan. 

Kan inte vi konsumenter ryta till lite mer här? Det är ju faktiskt 2025 nu. Det är inte ens svårt att ta reda på vilka paket som ska till min by imorgon. Den datan finns hos transportörerna, eller i TMS-systemen, eller hos utcheckningsaktörerna. Datan är digital. Det finns inga vettiga skäl till att slösa bort fordonskapacitet, energi och CO2 på detta i högsta grad lösbara problem.

Givet att det är rationella argument som styr förstås. 

Av Per Olof Arnäs

Per Olof Arnäs är en känd logistikprofil med bakgrund från näringsliv och forskning. Han är även generalsekreterare för Game Changing Alliance