Almedalen är på rejäl uppgång som mötesplats för inte minst näringslivet, efter dippen under pandemin. På Linkedin beskriver Josephine Darlington på Aster upplevelsen som närmast drömlik, och delar sina starkaste intryck från veckan i Visby.
Almedalsbesöket känns som kantat av ett glittrigt skimmer och att det kunnat vara inbillat. Men nej, jag har sett flera inlägg nu som ger igenkänning såsom “att det känns som att åkt runt i en torktumlare” och anar att det kan ha haft och göra med ca 30 000 steg om dagen, 25+ grader och massor med spännande intryck. Här är lite tankar jag bär med mig:
Det mest innovativa jag hörde?
1. “B2A – Business to Agent/Assistant” från ett panelsamtal arrangerat av EY. Hanna Graflund Sleyman från AxTech nämnde att det kommer ett stort skifte när vi går från att interagera mellan bolag och konsument, till att vi ska interagera med konsumentens egna AI-assistent. Från mitt perspektiv kände jag lite hopp; kommer dessa assistenter från rätt håll så kanske flytten till mer hållbara köp kan vara betydligt mindre ansträngande. Detta då konsumenten inte behöver leta lika mycket eller engagera sig i köpet – men i det fallet behövs bra data för att säkerställa att assistenten förstår vad den väljer. Hur ska den kunna avgöra om det är hållbart eller inte? Detta är något jag verkligen är nyfiken på att höra mer om.
2. “Sluta jämföra livet med ett pussel, för ett pussel har en förutbestämd lösning. Det har inte livet”. En del av det resonemang som Tobias Degsell, expert på kreativitet och lärande inledde ett samtal i Vinnovas Framtidens Trädgård med. Han går vidare att jämföra att vi inte heller kan se på innovation på det sättet, utan en bättre jämförelse är – lego! Sex legobitar ger en halv miljon olika kombinationer. Något som landade hos mig är att vi behöver se innovation – och livet – mer som oanade kombinationer av legobitar.
Veckans små suckar:
1. Den stora förväntan på konsumentmakten: Argumentet att makten ligger främst hos konsumenterna och att vi mest behöver fokusera på att öka den makten. Jag tycker det såklart fantastiskt att vi arbetar med att öka konsumentmakten genom tex. Empowering consumers och genom Green Claims men det finns en ENORM kraft hos handeln och de organisationer som är kopplingen mellan producent och konsument. Finns det inte rätt varor att välja på, hur ska man då kunna välja dem – även med utökad information och makt? Vi måste jobba på flera fronter.
2. “Vi behöver ha kvar den ökade beskattningen som vi har på reparationer och second-hand, eftersom reduktionen inte gav den effekt vi önskade”. Hörde jag i ett pass från en politiker. Jag blir lite trött att man inte ser potentialen i en mer cirkulär handel – oavsett typ av handelskanal online/offline. Det behöver finnas förutsättningar för att nya typer av konsumtionsmönster ska sätta sig. Förändring sker inte över en natt!
Men det jag tar med mig allra mest är all sprudlande energi, nyfikenhet och öppenhet inför att vi behöver göra saker tillsammans – något som jag hörde under många pass. Dessutom var det fantastiskt att få leda en grym panel kring just hållbarhet och e-handel.
Längtar redan till nästa år!
Josephine Darlington
Head of ASTER – Alliance for Sustainable E-commerce
Om ASTER
ASTER samlar organisationer från samhälle, näringsliv och akademi med finansiering från Energimyndighten och Vinnova. Tillsammans jobbar nätverket för att Sverige ska gå före och visa världen att e-handeln kan vara effektiv, konkurrenskraftig och hållbar. ASTER drivs tillsammans av Lunds Universitet och Lindholmen Science Park.