När branschorganisationen Transportföretagen presenterar årets hållbarhetsrapport lyser frustrationen igenom. En låg betalningsvilja hos både kunder och politiskt styrda aktörer gör det svårare för transportföretagen att ställa om. Detta trots högt ställda politiska klimatmål.
Transportnäringen upplever att man förväntas stå själv med hela kostnaden för investeringarna som ska minska utsläppen. Det framgår av årets hållbarhetsrapport från Transportföretagen där branschen ger sin syn på förutsättningar och möjligheterna för den gröna omställningen.
Åtta av tio av företag i undersökningen uppger att de värderar omställningsarbetet, företagen fortsätter generellt att göra viktiga gröna investeringar. Bland annat är el det drivmedel som flest företag kommer att investera i, eller använda sig av, inom fem till tio år.

– Transportbranschen spelar en nyckelroll för att vi ska klara omställningen och att drygt 80 procent av företagen värderar hållbarhetsfrågan visar att de tar ett stort ansvar. Samtidigt uttrycks en besvikelse över att politiken varken ger tillräckliga förutsättningar, eller är beredda att dela på kostnaderna för omställningen, kommenterar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Enligt undersökningen ligger omställningsarbetets största hot ekonomiskt i kundledet. Ca 30 procent uppger att det finns ett intresse från kunder att välja hållbara transporter. Samtidigt uppger nästan hälften av företagen att den låga betalningsviljan hindrar dem från att investera i elektriska fordon. I den offentliga sektorn uppger majoriteten av transportföretagen att betalningsviljan är i det närmaste obefintlig.
– Det är tydligt att omställningen måste gå ihop ekonomiskt. Finns ingen faktiskt betalningsvilja för hållbara transporter, kommer företagen som ska ställa om få svårt att göra det. Vi ser nu också att den låga betalningsviljan även gäller för politiskt styrda aktörer som kommuner och regioner. Väljer de att inte premiera hållbara transporter i upphandlingar, utan alltid går efter lägsta pris, står företagen ensamma kvar med notan för omställningen. Det är helt orimligt, särskilt då politikerna är de som sätter klimatmålen, kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Endast fyra procent uppger att de anser att politiken gett branschen rätt förutsättningar att ställa om, bland annat i frågan om utbyggd laddinfrastruktur.