Den 200 meter långa terminaldelen på Landvetter togs i drift under sommaren 2020, men på grund av pandemin har invigningen fått vänta. Men den 3 februari var det äntligen dags. I samband med att även diskussionsforumet TakeOff gjorde comeback passade man på att officiellt inviga terminalen.
Efter ett par års paus har eventet TakeOff, ett diskussionsforum om flygbranschens utveckling, återupptagits. Eventet genomfördes den 3 februari på Göteborg Landvetter Airport med drygt 120 deltagare. Under dagen hölls ett seminarium med fokus på klimatomställning, framtidens flyg och tillgänglighet till resten av världen.
Årets TakeOff hölls i flygplatsens nya terminaldel som togs i bruk sommaren 2020. Terminalen är 200 meter lång och har utökat de tidigare ytorna med 18 500 kvadratmeter. Under eventet fick terminalen sin efterlängtade officiella invigning.
– Jag är mycket glad att vi idag äntligen har invigt den nya terminalen ordentligt, samtidigt som vi har återupptagit våra TakeOff-möten efter några års paus. Det har känts viktigt att både få visa upp vår nya terminal och tillsammans prata om hur vi framtidssäkrar flyget, kommenterar Anna Strömwall, flygplatschef Göteborg Landvetter Airport på Swedavia.
Bandet klippte Anna Strömwall, med Swedavias vd och koncernchef Jonas Abrahamsson vid sin sida.
– Vi kan åter se positivt på framtiden och den nya terminalen har möjliggjort den ökade flygtrafik och destinationsutveckling som vi sett, och ser framför oss. Den nya terminaldelen, med separation av ankommande och avgående Non-Schlengen-resenärer, har varit en förutsättning för att locka fler internationella flygbolag och linjer till vår flygplats.
Under TakeOff-eventet presenterades också SAS nya direktlinje från Landvetter till New York, vilket mottogs av applåder.
På seminariet talade Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co, Per Vorberg, Kommunstyrelsens ordförande i Härryda, Hampus Alfredsson, forskare på Rise, och Anders Forslund, vd för Heart Aerospace.