I en marknadsuppdatering på fredagen informerade Footway om en förväntad minskad försäljning för första kvartalet 2022. Orsaken är störningar i leveransledet som lett till en tillfällig brist av snabbrörliga och storsäljande topprodukter och en fortsatt minskad efterfrågan från konsumenterna.
Footway Group har under inledningen av 2022 upplevt fortsatta störningar i leverantörsledet och en minskad efterfrågan av bolagets produkter. “De främsta orsakerna till den minskade efterfrågan är en tillfällig brist av så kallade topprodukter, det vill säga storsäljande och snabbrörliga produkter som bidrar till att driva såväl konverteringsgrad som marknadsföring och försäljning av andra produkter. En relativt kall vinter har också inneburit ett senare säsongsskifte jämfört med 2021.” skriver sko-ehandlaren.
Därutöver märks fortsatt negativa effekter av den senaste vågen av Covid-19 och en påverkan av konsumentbeteenden på vissa marknader, delvis driven av en orolig omvärldssituation. Svensk Handels Stilindex påvisar för januari-februari en nedgång för skor om –12,1 procent jämfört med motsvarande period 2021. Skomarknaden har enligt Stilindex sedan 2019 minskat med 37,6 procent.
Störningarna och den minskade efterfrågan kommer att påverka försäljning och resultat för det första kvartalet 2022, meddelar Footway. Företaget uppskattar att kvartalets försäljning kommer minska med 100 MSEK jämfört med motsvarande kvartal 2021 och att rörelseresultatet (EBITA) minskar med cirka 25 MSEK, men räknar med att produkterna ska ha kommit in till när säsongen skiftar till vår/sommar.
Bolaget noterar dock att flertalet av leverantörerna kämpar med både logistik- och produktionsutmaningar, vilket riskerar att få negativ påverkan under hela 2022.