2018–2019 öppnade fastighetsägaren Atrium Ljungberg innovativa paketombudet Leveriet i tre av sina köpcentrum Stockholm, Malmö och Uppsala. Nu stänger pilotprojektet. ”När vi öppnade fanns inte det stora utbudet med boxar och hemleveranser som finns idag”, säger Mattias Celinder, affärsområdeschef på Atrium Ljungberg.
Hur såg e-handeln och utbudet inom last mile ut 2019? Det är inte helt lätt att komma ihåg idag – så mycket har hänt sedan dess, med pandemi och några års rekordtillväxt inom e-handel och av den pådriven utveckling inom last mile.

– När vi öppnade Leveriet fanns inte alls det utbud av boxar och hemleveranser som vi ser idag. Däremot växte e-handeln, och vår tanke var att utöka servicen även för e-handelkunderna i våra köpcentrum, och skapa en plats där fysisk handel och e-handeln kunde mötas, säger Mattias Celinder, affärsområdeschef för fastigheter på Atrium Ljungberg.
Ombud med doft av flärd
Projektet Leveriet: ett lyxigare ombud med doft av hotellobby, med provrum, personal, och möjlighet till återvinning på plats, öppnades i Sickla i Stockholm och därefter på handelsplatserna Mobilia i Malmö och Gränbystaden i Uppsala, samt 2020 i Farsta – ett köpcentrum som sedan dess sålts.
– De kunder som besökt Leveriet har varit mycket positiva till upplevelsen, de som varit där har tyckt att det var fantastiskt. Men det är ganska små pengar för att driva den här typen av verksamhet, även om vi lagt till tjänster. Dessutom har inte alla paketvolymerna gått igenom Leveriet utan det har hanterats mer som ett extra-ombud, vid Black Friday och jul, av t ex Postnord.
Butiker mot omni
Med de utmärkta tjänster som finns idag för e-handelsleveranser, ser inte Mattias Celinder längre att Leveriet fyller en tillräckligt stor roll. När Leveriet öppnade talade man också mycket om den sk ”butiksdöden”, och e-handeln sågs delvis som ett hot mot den fysiska handeln.
– Så är det inte heller idag. Butikshandeln hade det tufft under pandemin, men har sedan hämtat tillbaka ganska mycket. Handeln och e-handeln har sedan 2018 glidit ihop allt mer, och för att vara framgångsrik handlare idag behöver man försäljning i alla kanaler. De digitala drar åt de fysiska och vice versa. Den mötesplats vi ville skapa för e-handel och handel med Leveriet kan man säga att butikerna sköter själva idag i allt större utsträckning.
Av Klara Eriksson