Amazon omsatte närmare 2 miljarder i den svenska e-handelsverksamheten under 2022, en ökning med närmare 29 procent mot 2021. Det framgår av bolagets årsbokslut som bl a SvD tagit del av.
E-handelsplattformen Amazon etablerade sin svenska e-handelsverksamhet under hösten 2020, och har sedan dess varit förtegna om hur försäljningssiffrorna sett ut. Men i förra veckan rapporterade SvD att årsbokslutet lämnats in för bolagets svenska e-handelsverksamhet, som bedrivs via filial-bolaget Amazon EU S.a.r.l. Sverige Filial.
Bolaget redovisade där en försäljning på ca 1,96 miljarder SEK under 2022, och ett resultat på 9,99 miljoner SEK efter skatt, enligt en uppföljningsartikel på ehandel.se, som även de tagit del av bokslutssiffrorna. Detta innebär en ökning med närmare 29 procent mot 2021, då bolaget redovisade en omsättning på 1,52 miljarder SEK, och ett resultat efter skatt på 7,38 miljoner SEK.
Siffrorna är ett rejält styrkebesked för den amerikanska e-handelsjättens utveckling i Sverige, och kan jämföras med e-handelns totala omsättning i Sverige på 136 miljarder kronor 2022, en minskning med sju procent jämfört med året innan, enligt Postnords senaste E-barometern. Amazon har därmed en marknadsandel på drygt 1,4 procent av den totala e-handeln i Sverige, två år efter start.
Globalt omsatte Amazon 514 miljarder dollar under 2022, en ökning med 9 procent mot 2021. Bolaget rapporterade dock ett resultat på minus tre miljarder dollar globalt, och bolaget har aviserat flera omfattande varsel av personal de senaste månaderna. På bolagets största marknad Nordamerika fortsatte försäljningen att växa till totalt 356 miljader USD (+ 13 %) medan försäljningen minskade på bolagets två näst största marknader; i Tyskland omsatte bolaget 34 miljarder dollar (-10 %) och i Storbritannien omsatte Amazon 30 miljader dollar (- 6 %) under 2022, enligt en analys från Forrester.
Av Hilda Hultén