Logic Link samlar transportbranschen

Idag inleds ett samarbetsprojekt hos Logic Link med 10 betydande transportbolag som under 9 månader tillsammans deltar med sina nätverk genom att dela över- och underkapacitet på samma ställe.  “Detta kommer ge hela branschen en bättre chans till ökad fyllnadsgrad”, säger Mattias Nyberg, produktchef på Logic Link.

Transportbranschens eviga fråga: för att transportsystemet ska kunna optimeras så krävs att data delas mellan aktörer, och att godset i högre grad samlas i färre bilar. Åkerier och transportörer brukar dock var a skeptiska till att dela sina data med en tredje part. I och med att digitaliseringen av samhälle och näringsliv fortskrider, så ökar antalet aktörer som hoppas kunna agera för ett effektivare transportsystem. Logic Link är en av dessa, och de har spetsat in sig på transportledarna.

– Varje transportledare har ett upplägg i sin hjärna för hur olika uppdrag ska utföras, och det är den informationen vi nu samlar på plattformen.

– Det är inte distributionskörningarna utan surdegarna vi ska göra något åt.

Nytt samarbetsprojekt

Logic Link har fått tio stora transportaktörer att testa att dela med sig av sin data, för att Logic Links algoritmer ska kunna matcha över- och underkapacitet mellan olika åkare.

Mattias Nyberg och Linus Trulsson på Logic Link. Foto Logic Link.

– Poängen med att flera startar samtidigt är att det gör att det går att matcha kapacitet på ett bättre sätt. Det går ju liksom inte att starta en dejtingsajt med bara killarna, säger Mattias Nyberg.

De som nu skapar konto hos Logic Link genom samarbetsprojektet, kommer att få en veckorapport om hur det utvecklar sig: från fyllnadsgrad, till jobb som läggs ut, matchningar och annat.

– Varje omväg och varje omlast kostar pengar, och det är det vi vill lösa åt våra kunder, säger Mattias Nyberg.

Han tror att både digitalisering, generationsskifte oh den gröna omställningen, driver på att åkerier, speditörer och lastbilscentraler blir mer benägna att släppa sargen och testa nytt, som deras tjänst. Lågkonjunkturen kan också bidra till en starkare drift att effektivisera.

Idag har plattformen över 600 medlemmar med sikte på en fördubbling under projekttiden.

“Deltagarna i projektet som nu ansluter sig ska ses som pionjärer, men vi välkomnar alla Sveriges åkerier, speditörer och lastbilscentraler att bli en del av nätverket, kommenterar Linus Trulsson, vd på Logic Link.

Av Klara Eriksson