Sedan Logistik & Transports “comeback” efter pandemin har medvinden varit ihållande: både utställar- och besökarantalet stiger rejält år för år.
– Vi har varit fullbokade tre år i rad, och även i år har antalet föranmälda högre än senast. Jag tror att det blir bra även i år, säger Janne Nilsson, mässgeneral för Logistik & Transport.
Den 14–15 november är det dags för årets höjdpunkt på Svenska Mässan, åtminstone om man tillhör logistikbranschen. Då går nämligen årets upplaga av Logistik & Transport. Även i år har intresset för att ställa ut och synas på mässan har varit stort.
– Mässgolvet var helt fullbokat i ca 2 månader innan mässan, och totalt har vi 130 utställare på plats – och då har vi fått säga nej till säkert 15–20 företag även i år, främst utländska aktörer som tyvärr varit lite för sena med att boka, säger Janne Nilsson.
– Särskilt de utländska automationsföretagen har visat stort intresse av att komma hit.
Han är ansvarig för Logistik & Transport på Svenska Mässan sedan många år, och har sett intresset för mässan vända uppåt efter pandemin. Antalet utställare har sedan 2022 ökat stadigt och även besökarantalet har ökat 8–9 procent per år.
– Det är jättekul att intresset är så här stort, och att vi verkligen börjat bli “the place to be” för beslutsfattare. Det syns tydligt på våra besökarundersökningar – att man kommer hit alltmer för att nätverka och träffa branschkollegor.
Högintressanta scenprogram
Som tidigare år står utställarna för programmet på öppna scenen.
– Det är många som vill ha scentid, och de utställare som lyckats få en plats har verkligen överträffat sig själva i år: Scenprogrammet är kanon, säger Janne.
Parallellt med mässan löper också en tvådagars konferens, där Dagens Logistik är konferenspartner och satt ihop programmet även i år. Årets teman är “Hela havet stormar”, Redo för ett nytt klimat?”, “Den nordiska logistikkartan” och “Logistikens pris – nyckeln till lönsamhet”
– Vi har fyra högaktuella teman och riktigt intressanta talare, och anmälningarna till konferensen strömmar in. Vi har hittat ett riktigt bra format för konferensen som sätter sig allt mer, och det är tunga deltagare som kommer hit, konstaterar Jan Nilsson.
2023 höll Dagens Logistik även i en “förfest” till mässan i form av en nätverksträff för sitt nya kvinnliga logisiknätverk Bossa. Där blir det en favorit i repris även i år, på kvällen den 13 november, i festvåningen Imagine.
– Vi är så glada att Dagens Logistik väljer att hålla sin Bossa-träff här i samband med mässan, det bidrar verkligen till den härliga stämningen.
Livepodd, nätverksfrukost och “Loggis”
Specialare för i år är att det blir AW på öppna scenen, direkt efter stängning på torsdagen, där branschprofilen Per Olof Arnäs ska live-inspela det allra sista avsnittet av Logistikpodden.
– PO är en viktig kunskapsspridare och känd profil i branschen, han har varit engagerad i mässan i alla år. Vi är stolta över att få vara arena för avrundningen av Logistikpodden.
På torsdagskvällen hålls årets branschfest “Loggis” på restaurang Seasons, där den glamorösa primadonnan Gretchen håller hov, Det bjuds bland annat på “Drag Bingo”, och showgruppen Grace uppträder.
Fredagsmorgonen inleds sedan med en Nätverksfrukost på öppna scenen, innan mässan öppnar. Mässan avrundas med en festlig prisutdelning på öppna scenen, när Dagens Logistik delar ut “Årets Logistiketablering 2024.
Av Hilda Hultén