Lyckad automationsresa för Tura

Tura Scandinavia har investerat stort i automation i lagret i Nässjö, och minskat den manuella hanteringen rejält. Förra hösten investerade man i en paketsorteringslösning, och i somras byggdes skytteln ut med 50 procent, för att hantera de växande direktflödena till konsument.

Elektronikdistributören Tura Scandinavia AB levererar hemelektronik och tillbehör till butikskedjor som Ica, Coop, Elgiganten och Netonnet, med kunder i hela Norden. Bolaget är ett familjeföretag som grundades 1976 i Kungsbacka utanför Göteborg, där huvudkontoret finns kvar. Även logistiken låg till en början där, men 2006 gick flyttlasset till Gamlarps industriområde i Nässjö. 

– Vi har inte ångrat att vi valde att flytta lagret en sekund, det var det absolut bästa valet för oss. Många vill ha lager och huvudkontor på samma ställe, men jag kan bara se fördelar med att separera dem. Då får logistiken sköta sig själv, och det blir inte en massa spring med ledning och säljare på lagret som stör och rör till det, säger Pär Eriksson, delägare och ansvarig för IT och logistik i Tura. 

– 2009 hade vi 120 anställda som jobbade i treskift när det var som mest att göra, nu hanterar vi något mer volymer, fast klarar oss med 35 fast anställda, berättar Pär Eriksson. Foto NNAB

Till  valet av Nässjö fanns flera orsaker, men en var kommunens tillmötesgående sätt. 

– Det hade stor betydelse att vi fick så bra hjälp, och näringslivsbolaget NNAB har fortsatt stötta oss hela vägen. Sen har vi fått tag i väldigt bra personal här också. 

Tura har själva byggt och äger den 16 000 kvm stora lagerfastigheten, och 2018 byggde man också en grannfastighet på 8 000 kvm som hyrs ut på ett längre kontrakt till Eldon och HT Ställverk. 

– Vi har inga direkta planer på att sälja, men att äga fastigheter är ingen kärnverksamhet för oss egentligen, så till rätt pris så är vi öppna för diskussioner. 

Utbyggd skyttelanläggning 

De senaste åren har flödet direkt till slutkund, så kallad “drop shipment” vuxit rejält. 

– För tio år sen gick allt vi skickade ut i stora lådor till butik. Nu går alltmer i små paket direkt till våra kunders kunder, och det flödet ökar varje dag.

För att effektivisera logistiken har Tura automatiserat mycket av lagerhanteringen. Hösten 2011 skaffade man en OSR-skyttellösning från Knapp, som i somras byggdes ut från 14 000 till 21 000 backar, en investering på 20 miljoner kronor. Beställningen gjordes redan för två år sedan, och installationen skedde i förtid på grund av corona. 

– Knapp har ungefär två års leveranstid på den här typen av automation. Anläggningen skulle ha levererats först i september, men när corona slog till var det många företag som stängde dörrarna, så Knapp hade plötsligt installationsteam lediga som kunde göra det tidigare. Det passade oss bra med tanke på de ökande direktvolymerna. 

I somras byggdes skyttelanläggningen ut från 14 000 till 21 000 backar, en investering på 20 miljoner SEK för Tura. Foto Klara Eriksson

Sorteringslösning från Tenhult

I höstas investerade man också i en sorteringslösning från Tenhult-företaget E-motions Europe. Anläggningen, som har kapacitet att sortera 3 500 paket i timmen,består i ett rullbanessystem, där de färdigpackade paketen passerar genom en kub som scannar, väger och mäter dimensionen på paketen som passerar. Därefter följer en modulär sorteringsdel.  

 – Det var en viktig pusselbit, smidig paketsortering är A och O när e-handelsdelen växer. För oss var det också viktigt att välja en lokal aktör, det underlättar när man talar samma språk. Alternativet hade varit att köpa av en stor aktör i Europa.

E-motions vd Nils Brunke visar den nya paketsorteringslösningen som installerades hos Tura förra hösten, och har kapacitet att sortera 3 500 paket i timmen. Foto Klara Eriksson.

Just nu använder Tura bara anläggningen för paketsortering, men planen är att även börja följa upp volym- och viktdata mot fraktkostnaderna, berättar Pär Eriksson. 

Automationssatsningarna har inneburit rejält sänkta personalkostnader för bolaget. 

– År 2009 hade vi 120 anställda som jobbade i tre skift när det var som mest att göra, nu hanterar vi något mer volymer, fast klarar oss med 35 anställda och två skift, berättar Pär Eriksson.  

Av Hilda Hultén

I automationstemat i DL nummer 3 2020 som kommer ut v 40 kan du läsa och E-motions paketsorteringslösning.